Subsidies voor onderwijsinstellingen in 2024/2025

Aan het begin van het nieuwe onderwijsjaar geven we per sector een alfabetisch overzicht van regelingen waarmee onderwijsinstellingen in 2024/2025 subsidie kunnen aanvragen.

Primair onderwijs

  • Digitale school 2024: Deze regeling stimuleert het ontstaan van een landelijk dekkend netwerk van scholen die gespecialiseerd zijn in digitaal afstandsonderwijs. Aanvragen kan tot en met 20 september 2024 om 15.00 uur.
  • Instroom schoolleiders po van buiten het onderwijs: Deze regeling is bedoeld om besturen in het primair onderwijs (po) te stimuleren om schoolleiders van buiten het onderwijs te werven, op te leiden en te begeleiden. U kunt een tegemoetkoming aanvragen tot en met 15 oktober 2024.
  • Landelijk dekkend netwerk onderwijsregio’s: Deze regeling heeft als doel partijen in de regio te faciliteren en te stimuleren om in 2025 te zorgen voor voldoende goed opgeleid onderwijspersoneel binnen onderwijsregio’s. Aanvragen kan tot en met 15 oktober 2024 om 16.00 uur.
  • Onderwijspersoneel opleiding tot leraar - primair onderwijs: Het doel van deze regeling is het lerarentekort te verminderen door te bevorderen dat meer onderwijsassistenten de opleiding tot leraar gaan volgen. Aanvragen kan tot en met 15 oktober 2024. Op 1 januari 2025 start een nieuwe aanvraagronde.
  • Ontwikkelkracht 2024/2025: Deze regeling is bedoeld om de kwaliteit van het primair onderwijs en voortgezet onderwijs duurzaam te verbeteren. Aanvragen kan van 1 oktober 2024 om 9.00 uur tot en met 29 november 2024 om 16.00 uur.
  • School en omgeving 2023-2025: Deze regeling heeft als doel meer leerlingen een buitenschools aanbod aan te bieden. In september is subsidie beschikbaar voor activiteiten op het gebied van kennisdeling of het landelijke programma School en omgeving. Aanvragen kan van 1 tot en met 30 september 2024.
  • Statushouders en de stap naar de klas: Het doel van deze regeling is vermindering van het lerarentekort in het primair en voortgezet onderwijs. Aanvragen kan tot en met 27 september 2024.
  • Verbetering basisvaardigheden 2024: Deze regeling heeft als doel ervoor te zorgen dat elk kind goed kan rekenen, de Nederlandse taal beheerst, leert hoe we in Nederland met elkaar omgaan, en het onderwijs verlaat met de benodigde digitale vaardigheden op zak. Scholen die op 1 augustus 2024 het inspectie-oordeel ‘zeer zwak’ of ‘onvoldoende’ hebben gekregen kunnen subsidie aanvragen van 2 tot en met 13 september 2024.

Voortgezet onderwijs

  • Digitale school 2024: Deze regeling stimuleert het ontstaan van een landelijk dekkend netwerk van scholen die gespecialiseerd zijn in digitaal afstandsonderwijs. Aanvragen kan tot en met 20 september 2024 om 15.00 uur.
  • Landelijk dekkend netwerk onderwijsregio’s: Deze regeling heeft als doel partijen in de regio te faciliteren en te stimuleren om in 2025 te zorgen voor voldoende goed opgeleid onderwijspersoneel binnen onderwijsregio’s. Aanvragen kan tot en met 15 oktober 2024 om 16.00 uur.
  • Onderwijspersoneel opleiding tot leraar - voortgezet onderwijs: Het doel van deze regeling is ervoor zorgen dat meer onderwijsondersteunende personeelsleden de opleiding tot leraar gaan volgen, om daarmee het lerarentekort te verminderen. Aanvragen kan tot en met 15 oktober 2024. Op 1 januari 2025 start een nieuwe aanvraagronde.
  • Ontwikkelkracht 2024/2025: Deze regeling is bedoeld om de kwaliteit van het primair onderwijs en voortgezet onderwijs duurzaam te verbeteren. Aanvragen kan van 1 oktober 2024 om 9.00 uur tot en met 29 november 2024 om 16.00 uur.
  • Praktijkgericht vak gemengde en theoretische leerweg: Onderwijsinstellingen met de gemengde leerweg (gl) en de theoretische leerweg (tl) van het vmbo kunnen subsidie aanvragen om gl- en tl-leerlingen een praktijkgericht vak aan te bieden. Aanvragen kan van 15 januari tot en met 17 februari 2025.
  • Praktijkgerichte havo: Deze regeling biedt scholen de mogelijkheid één of meerdere praktijkgericht examenprogramma’s op te starten en door te ontwikkelen. Aanvragen kan van 6 januari tot en met 21 februari 2025.
  • School en omgeving 2023-2025: Deze regeling heeft als doel meer leerlingen een buitenschools aanbod aan te bieden. In september is subsidie beschikbaar voor activiteiten op het gebied van kennisdeling of het landelijke programma School en omgeving. Aanvragen kan van 1 tot en met 30 september 2024.
  • Statushouders en de stap naar de klas: Het doel van deze regeling is vermindering van het lerarentekort in het primair en voortgezet onderwijs. Aanvragen kan tot en met 27 september 2024.
  • Sterk techniekonderwijs 2025-2028: Deze regeling is bedoeld om in regioverband vorm te geven aan toekomstbestendig, dekkend en kwalitatief hoogstaand techniekonderwijs binnen het beroepsgericht vmbo. Aanvragen kan van 1 september 2024 om 9.00 uur tot en met 1 oktober 2024 om 16.00 uur.
  • Verbetering basisvaardigheden 2024: Deze regeling heeft als doel ervoor te zorgen dat elk kind goed kan rekenen, de Nederlandse taal beheerst, leert hoe we in Nederland met elkaar omgaan, en het onderwijs verlaat met de benodigde digitale vaardigheden op zak. Scholen die op 1 augustus 2024 het inspectie-oordeel ‘zeer zwak’ of ‘onvoldoende’ hebben gekregen kunnen subsidie aanvragen van 2 tot en met 13 september 2024.
  • Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom: Met deze regeling kunnen samenwerkingsverbanden in het onderwijs aansluitende opleidingsroutes tussen vmbo of havo-mbo-hbo ontwikkelen en uitvoeren. Tot en met 15 september 2024 kunt u subsidie aanvragen voor een tweede aansluitende opleidingsroute.

Middelbaar beroepsonderwijs

  • Landelijk dekkend netwerk onderwijsregio’s: Deze regeling heeft als doel partijen in de regio te faciliteren en te stimuleren om in 2025 te zorgen voor voldoende goed opgeleid onderwijspersoneel binnen onderwijsregio’s. Aanvragen kan tot en met 15 oktober 2024 om 16.00 uur.
  • LLO-Katalysator: Het doel van deze regeling is om maatschappelijke organisaties, onderwijsprofessionals en het bedrijfsleven voortdurend te laten inspelen op een snel veranderende samenleving en arbeidsmarkt. Aanvragen kan van 18 november tot en met 2 december 2024.
  • Npuls Center for Teaching and Learning (CTL): Deze regeling is bedoeld om een Center for Teaching and Learning (CTL) op te zetten of door te ontwikkelen. Aanvragen kan van 1 tot en met 31 oktober 2024.
  • Regionaal Investeringsfonds mbo (RIF): Deze regeling stimuleert de samenwerking tussen het beroepsonderwijs, de publieke sector en het bedrijfsleven. In 2025 kunt u subsidie aanvragen van 1 tot en met 31 januari en van 1 tot en met 30 juni.
  • Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom: Met deze regeling kunnen samenwerkingsverbanden in het onderwijs aansluitende opleidingsroutes tussen vmbo of havo-mbo-hbo ontwikkelen en uitvoeren. Tot en met 15 september 2024 kunt u subsidie aanvragen voor een tweede aansluitende opleidingsroute. In 2025 kunt u van 1 mei tot en met 31 mei subsidie aanvragen voor 1 aansluitende opleidingsroute.

Hoger onderwijs

  • LLO-Katalysator: Het doel van deze regeling is om maatschappelijke organisaties, onderwijsprofessionals en het bedrijfsleven voortdurend te laten inspelen op een snel veranderende samenleving en arbeidsmarkt. Aanvragen kan van 18 november tot en met 2 december 2024.
  • Npuls Center for Teaching and Learning (CTL): Deze regeling is bedoeld om een Center for Teaching and Learning (CTL) op te zetten of door te ontwikkelen. Aanvragen kan van 1 tot en met 31 oktober 2024.
  • Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom: Met deze regeling kunnen samenwerkingsverbanden in het onderwijs aansluitende opleidingsroutes tussen vmbo of havo-mbo-hbo ontwikkelen en uitvoeren. Tot en met 15 september 2024 kunt u subsidie aanvragen voor een tweede aansluitende opleidingsroute. In 2025 kunt u van 1 mei tot en met 31 mei subsidie aanvragen voor 1 aansluitende opleidingsroute.
  • Virtuele internationale samenwerkingsprojecten: Met deze regeling kunnen hogescholen en universiteiten Nederlandse studenten de kans geven om vanuit Nederland internationale ervaring op te doen. Aanvragen kan van 30 augustus tot en met 30 september 2024.
Vergroot afbeelding
Beeld: ©Onderwijsinspectie / Phil Nijhuis Fotografie