De subsidieregeling Instroom schoolleiders po van buiten het onderwijs is bedoeld om besturen in het primair onderwijs (po) te stimuleren om (adjunct-)schoolleiders van buiten het onderwijs te werven, op te leiden en te begeleiden. Dit geeft schoolbesturen de mogelijkheid om het tekort aan schoolleiders op hun eigen scholen terug te dringen.
U kunt deze tegemoetkoming aanvragen van 1 februari tot en met 15 oktober 2025.
Schoolleiders zijn belangrijk voor een goed schoolklimaat, voor ontwikkeling van de school, en voor goede docenten en leerlingen die kunnen leren en zichzelf kunnen ontwikkelen. Een school zonder schoolleider kan negatieve gevolgen hebben voor de kwaliteit van het onderwijs.
In het kort
Doel | Besturen in het primair onderwijs stimuleren om (adjunct-)schoolleiders van buiten het onderwijs te werven, op te leiden en te begeleiden |
---|---|
Voor wie | Schoolbesturen in het primair onderwijs |
Subsidiebedrag | Maximaal €20.000 per instromer |
Aanvraagperiode | 1 februari tot en met 15 oktober 2025 |
Voor wie
Een schoolbestuur kan een tegemoetkoming aanvragen voor de kosten van de opleiding, begeleiding en studieverlofkosten van een instromer buiten het onderwijs die (adjunct-)schoolleider wil worden en daarvoor een van de gecertificeerde schoolleidersopleidingen volgt.
De subsidieregeling definieert schoolleiders van buiten het onderwijs als personen die de afgelopen 2 jaar niet in het onderwijs hebben gewerkt als intern begeleider, leraar, schoolleider of adjunct-schoolleider.
Ook schoolbesturen op Bonaire, Sint Eustatius en Saba kunnen deze tegemoetkoming aanvragen.
Belangrijke voorwaarden
- De instromer heeft een aanstelling van minimaal 0,5 fte bij het bestuur en voor een periode van minimaal de nominale duur van de opleiding tot schoolleider.
- Bij de aanvraag stuurt het bestuur een begroting mee.
- De instromer staat ingeschreven bij een van de gecertificeerde schoolleidersopleidingen (zie het overzicht hierboven), en de startdatum van de opleiding mag niet ouder zijn dan 6 maanden en mag niet in de toekomst liggen.
- Het bestuur en de instromer hebben afspraken gemaakt over onder meer de begeleiding van de instromer, het studieverlof en de verdeling van de kosten.
Per zij-instromer kunt u maximaal 1 tegemoetkoming aanvragen. Een schoolbestuur mag meerdere tegemoetkomingen aanvragen.
Alleen een directeur of bestuurder kan de tegemoetkoming aanvragen. Is dat niet mogelijk? Dan gebruikt u het machtigingsformulier.
Hoogte tegemoetkoming en budget
De tegemoetkoming bedraagt maximaal €20.000 per instromer. Het uitgangspunt is dat de nominale duur van een opleiding minimaal 1 en maximaal 2 jaar duurt. Wij stellen de tegemoetkoming direct vast en maken het bedrag in één keer over.
Voor kalenderjaar 2025 is €1 miljoen budget beschikbaar.
Gewijzigde regeling
De regeling is op een aantal belangrijke punten gewijzigd:
- Het budget voor de regeling is €1 miljoen.
- Schoolbesturen hebben nu ook de optie om een adjunct-directeur van buiten het onderwijs aan te stellen en op te leiden.
- Het opleidingsaanbod voor schoolleiders dat in aanmerking komt voor de regeling is uitgebreid. Zie het overzicht van gecertificeerde opleidingen.
- De instromer moet een minimale aanstelling hebben van 0,5 fte bij het bestuur en voor een periode van minimaal de nominale duur van de opleiding tot schoolleider.
- Mensen die ter oriëntatie op de functie van (adjunct-)directeur in het po een aantal maanden hebben gewerkt als onderwijsassistent of leraarondersteuner komen ook voor subsidie in aanmerking.
- De periode-eis van ‘werkzaam buiten het onderwijs’ is verlaagd van 3 naar 2 jaar.
- In de overeenkomst die u meestuurt met uw aanvraag moet u enkele aanvullende onderdelen vermelden.
Tegemoetkoming aanvragen
U kunt de tegemoetkoming aanvragen van 1 februari tot en met 15 oktober 2025.
Bij de aanvraag stuurt u de volgende documenten mee:
- Een bewijs dat de instromer een aanstelling heeft bij het bevoegd gezag.
- Een officieel inschrijfbewijs van de instromer bij de opleiding. De startdatum op het inschrijfbewijs is niet ouder dan 6 maanden en ligt niet in de toekomst.
Let op! U kon de tegemoetkoming pas aanvragen als de instromer is gestart met de opleiding.
Na uw aanvraag
Is uw aanvraag niet volledig? Dan nemen we contact met u op, zodat u uw gegevens kunt aanvullen. Is uw aanvraag daarna nog steeds niet volledig? Dan nemen wij uw aanvraag niet in behandeling en ontvangt u geen tegemoetkoming.
U ontvangt het besluit binnen 4 weken na het indienen van de aanvraag.
Verantwoorden
Als u een tegemoetkoming heeft ontvangen moet u laten zien dat u aan alle voorwaarden van deze regeling hebt voldaan. Dit noemen we verantwoorden. Voor de verantwoording is het volgende goed om te weten:
- U verantwoordt de subsidie in de jaarverslaggeving volgens de regeling Jaarverslaggeving onderwijs.
- Het bevoegd gezag is verplicht het aan ons te melden wanneer de instromer het diploma heeft behaald.
- Het bevoegd gezag werkt mee aan monitoring en evaluatie.
Meldingsplicht bij wijzigingen
Stopt de instromer tussentijds met de opleiding of wisselt de instromer van bevoegd gezag? Of verandert er iets aan uw situatie? Dan moet u dit aan ons melden.
Let op: DUS-I kan de tegemoetkoming (gedeeltelijk) terugvorderen als u niet aan de meldingsplicht voldoet.
Meer informatie
Alle informatie staat in de regeling en de wijzigingsregeling. Bekijk ook de samengevoegde regeling waarin de wijzigingen zijn verwerkt.
Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden of neem contact met ons op. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.