VIPP Babyconnect

VIPP Babyconnect is het ‘Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional’ voor instellingen in de geboortezorg. Het programma richt zich op het verbeteren van deze gegevensuitwisseling, ook tussen organisaties uit verschillende regio’s.

Babyconnect hanteert hierbij de vastgestelde standaarden van het Informatieberaad Zorg. Daarnaast biedt het zorggebruikers de mogelijkheid veilig, betrouwbaar, gratis, digitaal en gestandaardiseerd te beschikken over de eigen gezondheidsgegevens. Dit moeten deelnemende instellingen uiterlijk aan het einde van dit programma faciliteren. De medische gegevens kunnen zorggebruikers toevoegen aan hun PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving), zoals is vastgelegd in het afsprakenstelsel en de informatiestandaarden van MedMij. Indien relevant zijn deze gegevens ook beschikbaar voor statistiekbeheerders en andere landelijke partijen.

Babyconnect is gericht op ICT-aanpassingen, het bieden van praktische ondersteuning en het verbeteren van de kennis van zorgverleners over digitale informatie-uitwisseling. De regeling bestaat uit projectsubsidies aan (de penvoerders van) regionale partnerschappen. Deze partnerschappen begeleiden en ondersteunen de aangesloten zorgverleners en organisaties bij de totstandkoming van regionale samenwerking. Die samenwerking is gericht op de invulling en implementatie van de technische, financiële en juridische kaders die verbonden zijn aan de uitwisseling van relevante persoonsgegevens voor, tijdens en tot 8 weken na de zwangerschap.

Herziening 2024

De subsidieregeling is op 11 oktober 2024 opnieuw gewijzigd:

  • de projectperiode is met een jaar verlengd tot en met 31 december 2025;
  • er zijn aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor de projectorganisatie en de ICT implementatie- en licentiekosten;
  • de uitkomstdoelen zijn herijkt.

Penvoerders van bestaande regionale partnerschappen kunnen tot en met 13 november 2024 op het Subsidieplatform een verzoek tot wijziging van uw activiteitenperiode indienen en een herziening van de subsidie aanvragen voor activiteiten die plaatsvinden in 2024 of 2025.  

Ga naar “Mijn subsidies” als u bent ingelogd in het Subsidieplatform. Selecteer uw Babyconnect subsidie. Vervolgens kiest u onder het tabblad “Subsidiegegevens” voor “Wijziging subsidieaanvraag indienen”. Ziet u de subsidie niet staan of kunt u geen herziening indienen? Neem dan contact met ons op.

Bij de wijziging stuurt u deze documenten mee:

  • een gewijzigd activiteitenplan (Plan van aanpak);
  • een begroting die aansluit bij de nieuwe aanvraag.

Meldingsplicht bij wijzigingen

Zijn er activiteiten die u niet, niet op tijd of niet volledig kunt uitvoeren? Of stapt er bijvoorbeeld een VSV of zorgaanbieder uit het partnerschap? Dan moet u dit zo snel mogelijk aan ons melden. Als het nodig is vragen wij u om relevante documenten op te sturen.

Voortgang en verantwoorden

Als u subsidie ontvangt moet u elke 12 maanden inhoudelijk en financieel verslag uitbrengen over de voortgang van de activiteiten. U kunt hiervoor dit format gebruiken.

Aan het eind van het project moet u aantonen dat de voorgenomen activiteiten zijn uitgevoerd. Een van de activiteiten is het implementeren en aanpassen van de verschillende zorginformatiesystemen conform de volgende 4 uitkomstdoelen:

  1. Medicatieveiligheid 
  2. Patiënt centraal
  3. Digitale overdracht
  4. Eenmalig vastleggen, meervoudig gebruiken

Voor 70% van de zwangeren van het regionaal partnerschap moeten deze doelen behaald zijn. Als dit percentage lager is dan geldt deze kortingstabel:

realisatie

doel 1

doel 2

doel 3

doel 4

≥ 68%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

≥ 60% < 68%

2,5%

10,0%

10,0%

2,5%

≥ 55% < 60%

5,0%

20,0%

20,0%

5,0%

≥ 50% < 55%

7,5%

30,0%

30,0%

7,5%

< 50%

10,0%

40,0%

40,0%

10,0%

Op basis hiervan wordt het definitieve subsidiebedrag vastgesteld. Verwacht u deze doelstellingen niet te halen? Dan moet u dit aan ons melden.

Wanneer moet u verantwoorden?

De subsidie moet uiterlijk 22 weken na de einddatum van het project worden verantwoord. Bij een einddatum van 31 december 2025 betekent dit dat u uiterlijk op 3 juni 2026 uw aanvraag tot vaststelling moet indienen.

Bij de verantwoording stuurt u de volgende documenten mee:

  • Het ingevulde vaststellingsformulier.
  • Een overzicht van welke praktijken wel en niet op 31 december 2025 op de ZAL staan, inclusief een uitleg waarom een praktijk niet op de ZAL staat.
  • EDP-rapportage getekend door het programmabureau Babyconnect. Deze rapportage volgt na de eindtoets die wordt uitgevoerd op basis van het Handboek toetsingscriteria.
  • De controleverklaring van de accountant. Uw accountant gebruikt hiervoor het accountantsprotocol.

Uitvoeringsovereenkomst

U heeft onder andere een uitvoeringsovereenkomst nodig om de verplichtingen overeen te komen voor de werkelijke implementatie- en licentiekosten van hard- en software. Bij meerdere partners heeft u per partner één overeenkomst nodig. Stuur de overeenkomsten uiterlijk bij het verzoek tot vaststelling naar DUS-I.

Meer informatie

Alle informatie staat in de regeling en de wijzigingen van juni 2020, mei 2022juli 2023 en oktober 2024. Zie ook de website van het programma.

Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden of neem contact met ons op. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.