Shri Vishnu School verbetert basisvaardigheden dankzij subsidie
Twee jaar geleden werd de Shri Vishnu School in Den Haag door de Inspectie van het Onderwijs beoordeeld als zeer zwak. Directeur Vidjay Jhinkoe zag de beoordeling als een kans om het onderwijs op zijn school te verbeteren. Met hulp van de subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden wist de school het onderwijs naar een hoger niveau te brengen.
Op de Shri Vishnu School is nu meer aandacht voor de individuele behoeften van leerlingen. Zij krijgen meer persoonlijke begeleiding bij het leren van basisvaardigheden als lezen en rekenen. En ook het burgerschapsonderwijs heeft een flinke upgrade gekregen, passend bij de identiteit van de school. Binnen twee jaar steeg de beoordeling van de school van zeer zwak naar voldoende.
In de video deelt Vidjay Jhinkoe hoe de school het onderwijs zo heeft weten te verbeteren. “Als de basis goed is, zorgt dat voor meer kansengelijkheid voor kinderen. Durf in te zetten op veranderingen.”
Dit verhaal is afkomstig van OCW-verhalen.nl. Kijk daar voor meer bijzondere praktijkverhalen.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Masterplan Basisvaardigheden
OCW Dichtbij
Ik ben Vidjay Jhinkoe, de directeur van de Shri Vishnu school. Een school met een hindoe-denominatie.
We hebben hier op de Shri Vishnu school in het kader van basisvaardigheden een aantal belangrijke stappen gezet. Naar aanleiding van de resultaatanalyse heel erg ingezoomd op de behoeften van de kinderen. Daarbij hebben we interventies gepleegd in het lesrooster.
Dat betekent dat kinderen meer uren begrijpend lezen krijgen, meer uren rekenen krijgen, maar dan wel onder begeleiding van de leerkracht. Dus een beetje op basis van de behoeften van de kinderen.
Daarnaast hebben we in het kader van de basisvaardigheden het programma van burgerschapsonderwijs samenhangend gemaakt. Dit is ook passend bij de identiteit van de school.
Tijdens de podiumsessies van OCW Dichtbij in Amsterdam heb ik naar voren gebracht hoe wij er als school voor stonden. Want wij waren twee jaar geleden beoordeeld als een zeer zwakke school door de inspectie, en we hebben dus de kans aangegrepen met de subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden om het onderwijs naar een hoger niveau te brengen.
Dus niet alleen inzoomend op de kinderen, maar ook de inhoud hebben we grondig bekeken. Vandaar ook verandering van de methode en een andere aanpak door de leerkrachten. En dat heb ik eigenlijk tijdens de sessie heel uitvoerig toegelicht: van hoe hebben we ons lesrooster veranderd? Wat is er vervolgens mee gebeurd en wat heeft dan gemaakt dat wij uiteindelijk binnen twee jaar van zeer zwak naar voldoende zijn gegaan?
Tijdens de OCW-sessie zag je duidelijk dat de andere collega’s in het onderwijsveld echt de behoefte hebben om hun goede ervaringen die in de praktijk werken, de good practices, mee te nemen naar hun eigen school. Ik denk dat dat wel een toegevoegde waarde is van de OCW-sessie.
Het inzetten op basisvaardigheden, dus die subsidie die daar aan gekoppeld is, is echt van groot belang voor het basisonderwijs. Want wij worden eigenlijk ook geacht om de kinderen klaar te stomen voor het voortgezet onderwijs. En als de basis goed gelegd is, maken kinderen een goede kans in het kader van kansengelijkheid en in het kader van inclusiviteit. Dan krijg je dat mooi mee voor het voortgezet onderwijs.
Mijn tip in het kader van de versterking van de basisvaardigheden is: vooral durven om in te zetten op veranderingen. En een verandering kan zijn bijvoorbeeld: pas je lesrooster aan op basis van de behoeften van de kinderen, en niet krampachtig blijven vasthangen in dat ouderwetse rooster.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Masterplan Basisvaardigheden