Activiteitenplan Verbetering basisvaardigheden 2024

Op deze pagina staat wat er in het activiteitenplan moet staan. De inhoud kan nog op detailniveau veranderen.

Deze pagina is bedoeld om scholen te helpen alvast na te denken over hun activiteitenplan. Tussen 2 september en 11 oktober 2024 ontvangt u een e-mail met een link naar een formulier waarmee u het plan kunt invullen.

Let op! Het is niet de bedoeling dat u de tekst op deze pagina gebruikt om zelf een plan te maken. U kunt hiervoor alleen het formulier gebruiken.

Beschrijf de activiteiten die u wilt gaan uitvoeren vóór 31 juli 2026.

De medezeggenschapsraad moet instemmen met dit activiteitenplan aangezien in de Wet medezeggenschap scholen staat dat de medezeggenschapsraad instemmingsrecht heeft bij een verandering van onderwijskundige doelstellingen.

Vragen met een * zijn verplicht.

Keuze basisvaardigheden

Voor welke basisvaardigheid heeft u subsidie aangevraagd?* (meerdere mogelijk)

De activiteiten moeten in ieder geval gericht zijn op het versterken van de basisvaardigheden taal dan wel rekenen-wiskunde, en waar nodig ook op het versterken van de basisvaardigheden burgerschap en digitale geletterdheid.

Kruis alleen de basisvaardigheden aan waar u aan gaat werken. U moet in elk geval taal of rekenen-wiskunde selecteren.

  • Taal
  • Rekenen-wiskunde
  • Burgerschap
  • Digitale geletterdheid
  • Overige activiteiten / leergebiedoverstijgend

Onder 'Overige activiteiten' verstaan we activiteiten op het overzicht interventies basisvaardigheden die onder de categorie 'Leergebiedoverstijgend' vallen.

Toon per basisvaardigheid aan waarvoor subsidie is verleend door de onderstaande vragen te beantwoorden.

Selectie van activiteiten

Beschrijf de activiteiten per basisvaardigheid die u heeft geselecteerd.*

Taal

Welke activiteit(en) wilt u uitvoeren?* Benoem alle activiteiten die u voor de basisvaardigheid taal van plan bent te gaan uitvoeren.
Waarom kiest u voor deze activiteit(en)?* Beschrijf waarom u voor deze activiteit(en) gericht op de basisvaardigheid taal kiest.
Beschrijf per activiteit hoe deze aan het overzicht interventies basisvaardigheden kan worden gekoppeld of op basis van welk wetenschappelijk onderzoek u gekozen heeft voor deze activiteit. Maak gebruik van bronvermelding.* Voor betrouwbare achtergrondliteratuur en kennis over kansrijke interventies en aanpakken kunt u onder andere gebruikmaken van het overzicht interventies basisvaardigheden.
Op welke leerlingen hebben de activiteiten betrekking?* Beschrijf per activiteit op welke leerlingen de activiteit zich richt.
Met welk doel wilt u deze activiteit(en) uitvoeren? Welke resultaten hoopt u te behalen met deze activiteit(en)?* Beschrijf per onderdeel welke doelen en/of resultaten u wilt behalen.
Met wie wordt er samengewerkt? Beschrijf de samenwerkingspartners, en hun specifieke rollen. Vul in, indien van toepassing.

Rekenen-wiskunde

Welke activiteit(en) wilt u uitvoeren?* Benoem alle activiteiten die u voor de basisvaardigheid taal van plan bent te gaan uitvoeren.
Waarom kiest u voor deze activiteit(en)?* Beschrijf waarom u voor deze activiteit(en) gericht op de basisvaardigheid taal kiest.
Beschrijf per activiteit hoe deze aan het overzicht interventies basisvaardigheden kan worden gekoppeld of op basis van welk wetenschappelijk onderzoek u gekozen heeft voor deze activiteit. Maak gebruik van bronvermelding.* Voor betrouwbare achtergrondliteratuur en kennis over kansrijke interventies en aanpakken kunt u onder andere gebruikmaken van het overzicht interventies basisvaardigheden.
Op welke leerlingen hebben de activiteiten betrekking?* Beschrijf per activiteit op welke leerlingen de activiteit zich richt.
Met welk doel wilt u deze activiteit(en) uitvoeren? Welke resultaten hoopt u te behalen met deze activiteit(en)?* Beschrijf per onderdeel welke doelen en/of resultaten u wilt behalen.
Met wie wordt er samengewerkt? Beschrijf de samenwerkingspartners, en hun specifieke rollen. Vul in, indien van toepassing.

Burgerschap

  1. Het bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.
  2. Het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan de pluriforme, democratische Nederlandse samenleving.
  3. Het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid, en de waarde dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden.
Welke activiteit(en) wilt u uitvoeren?* Benoem alle activiteiten die u voor de basisvaardigheid taal van plan bent te gaan uitvoeren.
Waarom kiest u voor deze activiteit(en)?* Beschrijf waarom u voor deze activiteit(en) gericht op de basisvaardigheid taal kiest.
Beschrijf per activiteit hoe deze aan het overzicht interventies basisvaardigheden kan worden gekoppeld of op basis van welk wetenschappelijk onderzoek u gekozen heeft voor deze activiteit. Maak gebruik van bronvermelding.* Voor betrouwbare achtergrondliteratuur en kennis over kansrijke interventies en aanpakken kunt u onder andere gebruikmaken van het overzicht interventies basisvaardigheden.
Op welke leerlingen hebben de activiteiten betrekking?* Beschrijf per activiteit op welke leerlingen de activiteit zich richt.
Met welk doel wilt u deze activiteit(en) uitvoeren? Welke resultaten hoopt u te behalen met deze activiteit(en)?* Beschrijf per onderdeel welke doelen en/of resultaten u wilt behalen.
Met wie wordt er samengewerkt? Beschrijf de samenwerkingspartners, en hun specifieke rollen. Vul in, indien van toepassing.

Digitale geletterdheid

  1. ICT-basisvaardigheden
  2. Digitale informatievaardigheden
  3. Mediawijsheid
  4. Computational thinking
Welke activiteit(en) wilt u uitvoeren?* Benoem alle activiteiten die u voor de basisvaardigheid taal van plan bent te gaan uitvoeren.
Waarom kiest u voor deze activiteit(en)?* Beschrijf waarom u voor deze activiteit(en) gericht op de basisvaardigheid taal kiest.
Beschrijf per activiteit hoe deze aan het overzicht interventies basisvaardigheden kan worden gekoppeld of op basis van welk wetenschappelijk onderzoek u gekozen heeft voor deze activiteit. Maak gebruik van bronvermelding.* Voor betrouwbare achtergrondliteratuur en kennis over kansrijke interventies en aanpakken kunt u onder andere gebruikmaken van het overzicht interventies basisvaardigheden.
Op welke leerlingen hebben de activiteiten betrekking?* Beschrijf per activiteit op welke leerlingen de activiteit zich richt.
Met welk doel wilt u deze activiteit(en) uitvoeren? Welke resultaten hoopt u te behalen met deze activiteit(en)?* Beschrijf per onderdeel welke doelen en/of resultaten u wilt behalen.
Met wie wordt er samengewerkt? Beschrijf de samenwerkingspartners, en hun specifieke rollen. Vul in, indien van toepassing.

Overige activiteiten / Leergebiedoverstijgend

Beschrijf de activiteiten die onder de categorie Overige activiteiten/Leergebiedoverstijgend vallen. Zie het overzicht interventies basisvaardigheden. Activiteiten die zich specifiek richten op taal, rekenen-wiskunde, burgerschap of digitale geletterdheid beschrijft u hierboven.

Welke activiteit(en) wilt u uitvoeren?* Benoem alle activiteiten die u voor de basisvaardigheid taal van plan bent te gaan uitvoeren.
Waarom kiest u voor deze activiteit(en)?* Beschrijf waarom u voor deze activiteit(en) gericht op de basisvaardigheid taal kiest.
Beschrijf per activiteit hoe deze aan het overzicht interventies basisvaardigheden kan worden gekoppeld of op basis van welk wetenschappelijk onderzoek u gekozen heeft voor deze activiteit. Maak gebruik van bronvermelding.* Voor betrouwbare achtergrondliteratuur en kennis over kansrijke interventies en aanpakken kunt u onder andere gebruikmaken van het overzicht interventies basisvaardigheden.
Op welke leerlingen hebben de activiteiten betrekking?* Beschrijf per activiteit op welke leerlingen de activiteit zich richt.
Met welk doel wilt u deze activiteit(en) uitvoeren? Welke resultaten hoopt u te behalen met deze activiteit(en)?* Beschrijf per onderdeel welke doelen en/of resultaten u wilt behalen.
Met wie wordt er samengewerkt? Beschrijf de samenwerkingspartners, en hun specifieke rollen. Vul in, indien van toepassing.

Monitoring en verduurzaming

Beschrijf hoe u de door u gekozen activiteiten gaat monitoren en verduurzamen.

Hoe zorgt u voor draagvlak bij alle betrokkenen (zowel intern en extern)? Denk aan ouders, leerlingen en docenten.* Beschrijf per onderdeel hoe u draagvlak heeft gecreëerd (zowel intern als extern). Welke stappen wilt u gaan zetten om meer draagvlak te creëren?
Hoe gaat u de interventies ten aanzien van de basisvaardigheden monitoren? Beschrijf de methode per activiteit* Bij monitoring bekijkt u de voortgang op regelmatige basis.
Hoe gaat u de resultaten van de activiteit(en) meten en welk meetinstrument gaat u gebruiken?* Bij effectmeting bekijkt u de resultaten gebaseerd op de situatie voor en na de gesubsidieerde activiteiten. Denk aan harde data (lvs), vragenlijsten en observaties.
Beschrijf hoe de in gang gezette verbetering van de basisvaardigheden duurzaam wordt voortgezet, ook na afloop van de subsidie.* Beschrijf de verduurzaming per onderdeel.

Planning

Beschrijf globaal de planning om uw activiteiten uit te voeren.*

De activiteitenperiode loopt van 1 september 2024 tot en met 31 juli 2026.

Kosten

Geef een schatting van de kosten per activiteit.*

Een globale prijs x aantal beschrijving is voldoende. Weet u de kosten nog niet? Maak dan een schatting. Zie onderstaand voorbeeld.

Basisvaardigheid Naam activiteit Prijs x aantal Totaal
Taal Inrichten twee leeshoeken €1.000,00 x 2 €2.000,00

Eén regel per activiteit. Er moeten minimaal 2 activiteiten worden ingevuld.

Basisvaardigheid Naam activiteit Prijs x aantal Totaal

Nulmeting

Voor monitoring moet u uiterlijk 30 november 2024 een nulmeting uitvoeren voor in ieder geval de prestaties op het gebied van taal of rekenen-wiskunde. Beschrijf hoe aan deze verplichting wordt voldaan.*

Voor het primair onderwijs kan gebruik worden gemaakt van leerlingvolgsystemen. Voor het voortgezet onderwijs kunt u gebruikmaken van de volgende bronnen: Bureau ICE, Cito, Diataal, Magister, Somtoday en TIG. Uw school mag ook andere schooleigen toetsen, objectieve toetsen of leerlingvolgsystemen gebruiken.

Toelichting

U kunt een toelichting geven op het activiteitenplan.