In de subsidieregeling gaat het om het herijken, ontwikkelen, verbeteren en/of intensiveren van activiteiten. Dus ook van activiteiten die scholen al doen of wettelijk verplicht zijn.
Waar het in deze regeling om gaat is dat u als school deze informatie meer dan nu gaat gebruiken om tijdig achterstanden op te sporen en weg te werken. Met als doel zittenblijven te voorkomen.
Nog te vaak wordt de ontwikkeling van leerlingen wel gevolgd, maar leidt dat uiteindelijk aan het eind van het leerjaar enkel tot een eindrapport met teveel onvoldoendes om over te gaan. Op basis daarvan wordt dan het besluit genomen de leerling een jaar te laten doubleren.
Als de school deze informatie op tijd en gericht gebruikt om achterstanden weg te werken (“leerling staat een 4 op het Kerstrapport, dus zorgen we voor extra ondersteuning zodat hij aan het eind van het jaar géén onvoldoende meer heeft”) voorkomt de school onnodig zittenblijven.
Kortom: welke interventies op bestaande activiteiten zijn nodig om onnodig zittenblijven structureel te voorkomen.