Verbindingsplan
Als uw aanvraag is toegekend schrijft de coalitie een verbindingsplan. Op deze pagina leest u wat in het verbindingsplan moet staan.
De penvoerder stuurt het verbindingsplan uiterlijk 31 januari 2025 via een online formulier naar DUS-I. De penvoerder ontvangt hiervoor van ons een e-mail met een link naar het formulier.
Algemeen
In het formulier beschrijft u het doel van het project en welke resultaten de coalitie wil behalen aan het einde van de subsidieperiode. U legt uit hoe de samenwerking tussen de scholen er voor en na de subsidieperiode uitziet en hoe de gemaakte afspraken worden gemonitord. Ook geeft u aan hoe de coalitie ervoor zorgt dat de samenwerking na de subsidieperiode in stand blijft en wordt verduurzaamd.
Afspraken
In het verbindingsplan moeten afspraken staan over:
- Stuurgroep po-vo: De vormgeving en werkzaamheden van een stuurgroep po-vo.
- Vergroten ouderbetrokkenheid: Het uitbreiden van activiteiten om de ouderbetrokkenheid bij het doorstroomproces te vergroten. In het plan geeft u aan hoe de scholen bij deze activiteiten worden betrokken. Ook legt u uit hoe de ouders voor én na subsidiering van de activiteiten bij het doorstroomproces worden betrokken.
- Samenwerkingsverband (indien van toepassing): De rol van een samenwerkingsverband bij de uitvoering van de activiteiten uit het verbindingsplan.
- Inzet externe partijen (indien van toepassing): Op welke manier gebruik wordt gemaakt van externe partijen. De inzet van een externe partij moet bijdragen aan het doel van de regeling, namelijk het versterken van de duurzame verbinding en het versoepelen van de overgang tussen het po en vo.
Activiteiten
In het verbindingsplan moeten activiteiten voor minimaal 3 van de volgende onderwerpen zijn uitgewerkt:
- Systeem warme overdracht: Afspraken over een systeem voor de warme (en dus mondelinge) overdracht van groep 8-leerlingen van de po-school naar de vo-school. De vo-school moet de po-school actief informeren over de mate waarin de overdrachtsinformatie aansluit bij de ervaring van de vo-school. In het plan geeft u aan hoe de overdracht wordt vormgegeven en welke terugkoppelingsafspraken er zijn gemaakt vanuit de vo-school aan de po-school over de overgang van de leerlingen.
- Opdoen ervaring po-leerlingen in het vo: De manier waarop groep 8-leerlingen van de po-school ervaring opdoen op de vo-school. Alle groep 8-leerlingen van de deelnemende po-scholen in de coalitie krijgen per jaar minimaal 5 keer de gelegenheid om ervaring op te doen met het vo. In het plan beschrijft u welke activiteiten in de coalitie worden georganiseerd voor po-leerlingen.
- Uitwisseling kennis tussen po- en vo-leraren: De coalitie organiseert jaarlijks minimaal 5 bijeenkomsten voor kennisuitwisseling tussen leraren die op de scholen van de coalitie werken. In het plan legt u uit welke activiteiten worden georganiseerd voor en door po- en vo-leraren in de coalitie.
- Opdoen vo-vaardigheden in het po: De manier waarop groep 8-leerlingen kennismaken met en worden voorbereid op de vaardigheden die ze nodig hebben voor het lesaanbod van de vo-school. De po-school biedt leerlingen vaardigheden aan die van belang zijn voor het vo, vooruitlopend op en in afstemming met het aanbod hiervan op de vo-school. In het plan geeft u aan hoe de groep 8-leerlingen worden voorbereid op de vaardigheden die ze nodig hebben voor de vo-vakken, zoals Nederlands of wiskunde.
- Optionele activiteit: Een ander initiatief dat aantoonbaar bijdraagt aan het stimuleren van de samenwerking tussen po en vo, om zo de doorstroom naar het vo te versoepelen. In het plan legt u uit welke activiteiten u gaat uitvoeren en welke afspraken hierover zijn gemaakt. Ook beschrijft u hoe deze activiteiten en afspraken bijdragen aan de doelstelling om de samenwerking te vergroten tussen alle po- en vo-scholen in de coalitie, en hoe dit de doorstroom van leerlingen versoepelt.
Nadat u uw plan naar DUS-I hebt gestuurd
Uiterlijk 30 april 2025 ontvangt u van ons een beslissing op het verbindingsplan. Voldoet het plan niet aan de gestelde eisen? Dan krijgt u 10 dagen de tijd om het plan aan te passen. Voldoet het plan dan nog steeds niet aan de eisen? Dan wordt de subsidie lager vastgesteld en krijgt u geen subsidie voor de resterende schooljaren.