De 5 doelstellingen van een CTL binnen Npuls bieden een breed kader, maar het is niet noodzakelijk dat ze allemaal in het plan worden opgenomen. Het vertrekpunt voor het plan is wat u wilt bereiken op het gebied van docentprofessionalisering en onderwijsinnovatie (met digitalisering). Wat is daarbij het hoofddoel? Is er een knelpunt dat opgelost kan worden of een succes waarop kan worden voortgebouwd? Formuleer dit doel SMART. Het kan daarbij ook gaan om een doel dat verder in de toekomst ligt (bijvoorbeeld 5 of 10 jaar). Het doel, samen met eventuele subdoelen, sluit aan op de visie van de instelling voor docentprofessionalisering en onderwijsinnovatie (met digitalisering).
Vanuit dit doel werkt u het plan verder uit. Wat is er nodig om het doel of de doelen te bereiken? Binnen deze regeling kiest u voor het middel van een CTL, waarbij de opzet en vorm volledig vrij zijn. Bij de uitwerking gebruikt u de systematiek van het activiteitenplan. Zo krijgt het CTL een concrete vorm die aansluit op de eerder geformuleerde doelstellingen.
Het is mogelijk dat meerdere activiteiten aan hetzelfde doel gekoppeld kunnen worden. Bij het formuleren van de activiteiten houdt u het doel voor ogen en stelt u de vraag: Dragen deze activiteiten bij aan het doel? En zo ja, op welke manier en binnen welk tijdspad?
Vervolgens vult u de begroting in op basis van het activiteitenplan. Zodra dit is afgerond, controleert u of de activiteiten en de begroting in balans zijn. Is er sprake van efficiëntie, of wordt er relatief veel geld besteed aan activiteiten die weinig opleveren? Waar dit nog niet goed aansluit, past u het plan en de begroting aan.
Bij het bereiken van de mijlpalen evalueert u de voortgang in vergelijking met het voorgenomen doel. Zit u nog op koers? Leveren de activiteiten op wat u voor ogen had, of is er sprake van voortschrijdend inzicht? Omdat het doel SMART is geformuleerd, kunt u bij de mijlpalen meten en evalueren wat wel en niet werkt.