Samenvattingen grote projecten tweede aanvraagronde LLO-Katalysator bouwsteen 3

Op deze pagina vindt u meer informatie over de grote projecten voor bouwsteen 3 van de regeling LLO-Katalysator die in de tweede aanvraagronde zijn toegekend.

Fontys Hogeschool ‘LLO, de kracht van partnerschappen’

Achtergrond en aanleiding

De verbinding tussen innovatie, onderzoek en onderwijs maakt hogescholen voor werkgevers interessante samenwerkingspartners. Als omvangrijke en brede hogeschool wil Fontys zich met LLO inzetten voor een regio waarin individuele organisaties en netwerken van organisaties door samen te leren, te werken en te innoveren, kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Fontys heeft vanuit onderwijs en onderzoek een groot netwerk van werkveldpartners en biedt als publieke instelling wederkerige samenwerking op lange termijn. Kernbegrippen binnen de Fontys ambitie als LLO ontwikkelpartner zijn: vraag-georiënteerd, vanuit partnerschappen, onderzoek op de
kennisthema’s als innovatiemotor, brede oriëntatie op LLO-activiteiten (formeel, non-formeel en informeel leren).

Doelstelling en partnerschap

Het hoofddoel van het project is om door middel van het aangaan en bestendigen van externe en interne partnerschappen de professionalisering van de LLO-organisatie van Fontys een forse impuls te geven. Om deze ambitie te realiseren zien we een drietal professionaliseringsopgaven: vraaggestuurd werken vanuit behoeften van partners; het borgen van de kwaliteit van krachtige individuele en collectieve leerwerkomgevingen waarin we het samen leren-werken-onderzoeken verbinden en ondersteuning door een professionele en adequate Fontys-organisatie.

Partnerschap staat centraal in de Fontys-visie op LLO en daarom is het cruciaal om externe en interne partners van begin tot eind te betrekken en samen te werken. De externe partnerschappen richten zich op het verstevigen en verduurzamen van de samenwerking met regionale werkveldpartners en collega onderwijsinstellingen (publiek en privaat) in het (door)ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van LLO- oplossingen. De interne partnerschappen richten zich op het verbinden van de sterktes op onderwijs (24 decentraal georganiseerde Fontys-instituten) en onderzoek (10 Kenniscentra en CoE’s); en de samenwerking met de centraal georganiseerde Fontys-diensten die gericht zijn op de processen van facilitering en ondersteuning van LLO-activiteiten.

Activiteiten

Deliverables van het project zijn onder andere:

  • Visie en bijbehorende uitvoeringsstrategie op partnerschappen.
  • Inhoudelijke visie en een getest beleidskader voor LLO in krachtige leer-werkomgevingen.
  • Harmonisatie van de werkprocessen van Fontys, op basis van een met partners ontwikkelde procesbeschrijving van de samenwerking in de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van LLO-activiteiten.
  • Kwaliteitskader voor LLO-activiteiten en een geteste training voor de professionalisering.
  • Getest professionaliseringsaanbod ‘Basis Kwalificatie Onderwijs op LLO’ (BKO-LLO) gericht op de professionalisering van het onderwijzend personeel.

Radboud Universiteit ‘LLO bij de Radboud Universiteit (2024-2026)’

Achtergrond en aanleiding

De Radboud Universiteit heeft zich tot doel gesteld om het onderwijs voor professionals te verbeteren via de LLO-katalysator. Hoewel er al verschillende LLO-initiatieven op de campus bestaan, ontbreekt het aan samenhang en een marktgerichte aanpak. De LLO-katalysator heeft tot doel deze uitdagingen aan te pakken en de kwaliteit van onderwijs voor professionals op structurele wijze te verbeteren. De Radboud Universiteit heeft onderstaande doelstellingen geformuleerd voor het tijdspad 2024-2026.

Doelstelling en activiteiten

Doelstelling 1: Voorbereiden op regionale samenwerking

De universiteit wil zich voorbereiden op verdere samenwerking met bestaande en nieuwe partners in de regio. Er worden drie webbers aangesteld die maatschappelijke vraagstukken identificeren, met een nadruk op digitaliseringstransitie, gezondheidstransitie en duurzaamheidstransitie, en relevante scholings- en ontwikkelbehoeften inventariseren. Daarnaast brengen ze passende LLO-oplossingen binnen de faculteiten in kaart en maken ze lokale convenanten aangaande toekomstige samenwerkingen.

Doelstelling 2: Professionaliseren interne organisatie

Om de interne organisatie te professionaliseren, zullen LLO-coördinatoren interne stakeholders identificeren die betrokken zijn bij bestaande LLO-initiatieven. Ook zullen ze de ontwikkelbehoeften van medewerkers, docenten en onderwijskundigen inventariseren en de samenwerking stimuleren op het gebied van o.a. microcredentials, edubadges en Erkennen en Waarderen. Er wordt een trainingsprogramma ontwikkeld gericht op
deskundigheidsbevordering van Radboud-docenten en onderwijskundigen.

Doelstelling 3: Verbeteren zichtbaarheid van LLO-oplossingen

Er wordt marktonderzoek en een behoefteanalyse uitgevoerd, gericht op drie transities. Interne samenwerking wordt geïntensiveerd door de oprichting van een interdisciplinair team en het voeren van kwartaalgesprekken. Hieruit ontstaat een gezamenlijk marketingcommunicatieplan met positioneringsstrategie om de impact van de LLO-oplossingen te vergroten.

Doelstelling 4: Implementeren van duurzaam LLO-beleid binnen de Radboud Universiteit

Er wordt een gedeelde visie op LLO-onderwijs ontwikkeld. Dit proces omvat het samenstellen van een adviesraad, toezichthoudend bestuur en managementteam. In samenwerking met stakeholders wordt een implementatieplan voor het LLO-beleid opgesteld, dat de duurzaamheid van het beleid waarborgt, gesteund door het CvB. Daarnaast wordt een coördinatiepunt Kwaliteitszorg LLO opgericht om toezicht te houden op de kwaliteit, validatie, evaluatie en certificering van het LLO-aanbod.

Onderwijsgroep Tilburg ‘Brabant Leert Learning Factory’

Achtergrond en aanleiding

De Brabant Leert Learning Factory is een belangrijke onderwijsvernieuwende aanpak voor het Leven Lang Ontwikkelen van docenten. Nu is er namelijk géén collectief georganiseerde LLO- ontwikkelingsaanpak op vakinhoudelijke thema's voor docenten, en al helemaal niet op transitiethema's.

Doelstelling

Dit zijn de kernpunten van het initiatief:

  • Samenwerking voor LLO: Brabant Leert is een samenwerkingsverband tussen onderwijsinstellingen (mbo, hbo, wo), bedrijfsleven en overheid om een gezamenlijke Brabantse aanpak voor LLO te ontwikkelen.
  • Scholingsplatform: Het platform biedt korte (online) opleidingen, persoonlijk advies en begeleiding voor werkende Brabanders, waardoor zij zelf de regie hebben over hun leerproces.
  • TransitieHubs en Learning Factory: Deze fysieke locaties in Brabant zijn gericht op specifieke transitiethema’s en bieden een plek voor docentprofessionalisering en ontwikkeling van LLO- modules.
  • Docentprofessionalisering: De Learning Factory is een innovatieve aanpak voor het bijspijkeren van docenten in de nieuwste kennis en vaardigheden, die vervolgens worden geïntegreerd in het reguliere onderwijs.

Activiteiten

De Learning Factory is een vast onderdeel van elke Brabantse TransitieHub (Bouwsteen 2), zit op dezelfde fysieke plek in Brabant en houdt zich bezig met dezelfde transitiethema's die in de betreffende TransitieHub door de samenwerkende partners worden onderzocht. In elke Learning Factory leiden de samenwerkende onderwijsinstellingen hun docenten gezamenlijk op rond het betreffende transitiethema, in plaats van dat iedere onderwijsinstelling dit voor zichzelf doet. Het transitiethema is het uitgangspunt. Hierdoor creëren we een pool van docenten die we als instituten samen kunnen inzetten. Dit speelt in op het nijpende tekort aan docenten rond specifieke kennisthema's, waar de instellingen nu nog ieder voor zich docenten voor moeten werven. De nieuwe kennis en vaardigheden kunnen door elke aanbieder met een eigen 'kleur' verder in hun eigen organisatie worden geïmplementeerd. Het initiatief is schaalbaar en toekomstbestendig en geschikt om te worden uitgerold naar andere plekken en voor andere transities.

Universiteit Maastricht ‘Een duurzame in- en externe verankering van LLO’

Achtergrond en aanleiding

Leven lang ontwikkelen (LLO) verdient in onze regio en binnen UM een stevige impuls. Dit bleek uit ons vooronderzoek naar onze omgeving in 2020-2022. Hieruit kwam naar voren dat UM voor werkgevers onvoldoende zichtbaar is als LLO-partner, niet flexibel genoeg is om in te spelen op arbeidsmarkttransities, en LLO-aanbod regelmatig aanbod-gestuurd en lastig te vinden is voor potentiële studenten. Dit laatste wordt veroorzaakt door verouderde systemen en een gebruikersonvriendelijke klantreis. Daarnaast wordt weinig samengewerkt met andere onderwijsinstellingen om de macrodoelmatigheid van LLO-aanbod te vergroten. Daarom heeft de UM in september 2022 de Academie voor Leven Lang Ontwikkelen (hierna Maastricht Academy) ingericht.

Doelstelling

De hoofddoelstelling van deze UM-brede netwerk- en ondersteuningsorganisatie is het ontwikkelen van samenhangend strategisch LLO-aanbod, dat aansluit bij de vraag van de sterk veranderende regionale arbeidsmarkt. Maastricht Academy beoogt bestaand LLO-aanbod van UM te verenigen en verder te professionaliseren, nieuwe LLO-oplossingen te ontwikkelen, en al het aanbod aan te passen aan de arbeidsmarktbehoefte.

De werkzaamheden van Maastricht Academy zijn georganiseerd in 8 werkpakketten met concrete deliverables en mijlpalen, verdeeld over 3 pijlers (organisatie, omgeving, onderzoek) bovenop een fundament met randvoorwaarden (een duurzaam businessmodel en gedegen projectmanagement).

Activiteiten

Vanaf de opstart van Maastricht Academy zijn diverse activiteiten opgestart en zijn al succesvolle stappen gezet in het creëren van in- en extern draagvlak, het bouwen van duurzame samenwerkingsverbanden, met onderwijsinstellingen, werkgevers en provinciale overheden in de Regio Zuidoost.

Voornoemde stappen hebben ook forse uitdagingen bij het professionaliseren van onze interne LLO-(netwerk)organisatie aan het licht gebracht. We gaan UM beter professioneel toerusten voor het aanbieden van niet-regulier (LLO-) onderwijs. Daartoe verbeteren we de klantreis, zorgen we voor een betere afstemming en kennisdeling tussen business developers, onderwijsontwikkelaars en LLO-docenten, en maken we UM-brede afspraken rond accreditatie, kwaliteitszorg en diplomering. Daarnaast versterken we de strategische positionering van LLO in de regionale markt en vergroten de zicht- en vindbaarheid.

Vanuit het bedrijfsprincipe ‘structure follows strategy’ vinden we het belangrijk om de komende jaren met hoge prioriteit en doelgericht te werken aan het professionaliseren van onze LLO-organisatie, waaronder onderwijslogistiek, bedrijfsvoering en de deskundigheid van alle betrokken medewerkers.

ROC Midden Nederland ‘Professionaliseringslab regio Utrecht’

Achtergrond en aanleiding

Werkgevers hebben behoefte aan voldoende medewerkers met de juiste competenties om een versnelling te kunnen maken in bijvoorbeeld de energie- en grondstoffentransitie. Aan de andere kant zijn de kennis- en onderwijsinstellingen van het mbo, hbo en wo op dit moment nog onvoldoende in staat om gezamenlijk in te spelen op de behoefte van werkgevers, werknemers en werkzoekenden aan passend aanbod voor een leven lang ontwikkelen. Met een gezamenlijke aanpak kan er grote impact worden gemaakt.

Doelstelling

Het ROC Midden Nederland, de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht hebben ieder afzonderlijk al jaren geïnvesteerd in het opzetten en inbedden van onderwijs voor professionals binnen hun eigen instellingen. Daar gaan deze instellingen onverminderd mee door buiten deze aanvraag om.

Activiteiten

Daarnaast zetten zij voor de beoogde transities in de regio Utrecht een gezamenlijk Professionaliseringslab op, waarin twee typen activiteiten plaatsvinden:

  1. Het ontwikkelen van competenties bij docenten, onderwijsontwikkelaars, marketing- en communicatieprofessionals en support staf van de kennis- en onderwijsinstellingen, zodat zij beter in staat zijn om vraaggestuurd te werken en in te spelen op de behoefte van werkenden/werkzoekenden en werk- gevers. Het in kaart brengen van de competenties die ontwikkeld moeten worden, is onderdeel van de aanvraag.
  2. Het beter ondersteunen van werkenden/werkzoekenden en werkgevers met een vraag op het gebied van een leven lang ontwikkelen door twee nieuwe functies te creëren. Werkenden/werkzoekenden kunnen instellingsoverstijgend persoonlijk advies krijgen van een LLO-adviseur via het Utrechtse platform maakjestap.nl, bijvoorbeeld als zij als zij-instromer in een tekortsector aan de slag willen. Voor werkgevers gaat het consortium instellingsoverstijgende accountmanagers aanstellen als aanspreekpunt voor LLO-vraagstukken.

In het Professionaliseringslab werken docenten, onderwijsontwikkelaars, marketing- en communicatie- professionals, beleidsmedewerkers, accountmanagers en LLO-adviseurs samen. Dat doen zij volgens een lerende aanpak. In het lab wordt in cocreatie met werkgevers die deel uitmaken van het consortium voor het Transitielab regio Utrecht, een werkwijze ontwikkeld voor de aanpak van LLO-vraagstukken die op- schaalbaar en deelbaar is in de regio. Zo versnelt het consortium een leven lang ontwikkelen door het versterken van het LLO-ecosysteem in de regio Utrecht.

Scheepvaart en Transport College ‘STC’er for life’

Achtergrond en aanleiding

De maritieme, logistieke en havenindustrie evolueert constant, met een groeiende vraag naar hooggekwalificeerd personeel. Er is behoefte aan flexibele, toekomstbestendige opleidingstrajecten om aan deze vraag te voldoen.

Doelstelling

STC speelt hierop in door Leven Lang Ontwikkelen (LLO) te omarmen, met als doel ons te vestigen als het primaire opleidingsinstituut voor iedereen in de haven en daarbuiten. Onze strategie ‘STC Slim en Duurzaam 2027’ identificeert de transformatie naar een flexibele LLO-organisatie als essentieel. Dit vereist nauwe samenwerking tussen ons reguliere onderwijs en private entiteit, STC next. Hoewel er een goede basis is in deze samenwerking, kent dit pad uitdagingen op het gebied van het harmoniseren van processen, het bevorderen van een LLO-cultuur, het ontwikkelen van LLO-vaardigheden bij ons personeel, en het structureren van ons alumni-beleid.

De bijdrage van de Nationale LLO-Katalysator stelt ons in staat de LLO-structuur snel en effectief te implementeren, te versterken en te verduurzamen. Dit is belangrijk voor onze directe gemeenschap en draagt bij aan het bredere maatschappelijke doel van leven lang ontwikkelen in onze sectoren.

Activiteiten

De doelstellingen van de LLO-organisatie zijn onder meer het verhogen van de toegankelijkheid, het vergroten van samenwerkingen en netwerken, en het aanbieden van een grotere variëteit aan LLO-programma’s. Daarnaast streeft de organisatie ernaar om het onderwijs relevant te houden door continu af te stemmen met het bedrijfsleven. Dit doen wij door de implementatie van nieuwe systemen en processen, het toevoegen van de opleidingsadviseurs bedrijven, het opzetten van een centraal klantportaal, en de ontwikkeling van een duidelijk examen- en certificeringsbeleid.

De samenwerking met de Nationale LLO-Katalysator inspireert ons en werkt als aanjager in onze transitie naar een cultuur van leven lang ontwikkelen; een ambitie die wij streven te verweven in het DNA van STC en onze gehele gemeenschap. Met als ultieme doel een kwalitatieve en duurzame bijdrage te leveren aan leven lang ontwikkelen in onze sectoren.

Universiteit Leiden ‘Verdiep, Verrijk, Groei’

Achtergrond en aanleiding

Met onze kennis en expertise is de Universiteit Leiden van belangrijke waarde voor de scholing van werkgevers en professionals. Ons LLO-aanbod in Leiden is georganiseerd in tal van decentrale LLO- centra. De brede onderwijsorganisatie van onze universiteit is altijd gericht geweest op het faciliteren van initieel onderwijs, en niet op het ondersteunen van LLO-onderwijs. Daarom is recent de Universiteit Leiden Academy opgericht, die tot doel heeft om de LLO-inzet van onze universiteit te professionaliseren en versnellen.

Doelstelling

Met de subsidie willen we de Universiteit Leiden Academy doorontwikkelen en daarmee ons vraaggerichte (interdisciplinaire) aanbod versneld uitbreiden, met bredere betrokkenheid van onze faculteiten en instituten. Daarnaast willen we onze LLO-processen en systemen professionaliseren, een belangrijke randvoorwaarde om onze bredere organisatie ‘LLO-ready’ te maken.
Uitbreiding van ons vraaggericht (interdisciplinair) aanbod, met bredere betrokkenheid van onze faculteiten en instituten.
De komende periode brengen we focus aan door ons te richten op onze twee regionale ecosystemen:

  • Het Life Sciences & Health ecosysteem (geconcentreerd rond de campus Leiden Bio Science Park)
  • Het (rijks)overheids ecosysteem (geconcentreerd rond de campus Den Haag)

Activiteiten

Om nieuw aanbod te stimuleren en faciliteren willen we met hulp van de LLO-katalysator de Universiteit Leiden Academy doorontwikkelen tot een one-stop-shop. Deze staat ten dienste van alle stakeholders, in – en extern. De volgende activiteiten maken uit van de one-stop-shop en zijn onderdeel van de subsidie-aanvraag:

  1. Business development support en marketing
  2. Het support office
  3. De Universiteit Leiden LLO Learning Community
  4. Docentbegeleiding- en professionalisering

Het ‘LLO-ready’ maken van onze organisatie

Veel faciliteiten zijn nog niet ingericht voor het efficiënt ondersteunen van LLO-onderwijs. De eerdergenoemde decentrale LLO-centra hebben tal van strategieën ontwikkeld om hun portfolio te organiseren, maar constateren dat de huidige situatie niet werkbaar blijft voor de lange termijn. De komende periode werken we daarom aan het ‘LLO-ready’ maken van onze organisatie. In het kader van deze subsidie-aanvraag zetten we in op het harmoniseren van werkprocessen en aanpassen van de ICT-systemen. Het is onze ambitie om de systemen die we gebruiken voor onze reguliere onderwijs- en bedrijfsvoeringsprocessen uit te breiden met aanvullende functionaliteit.

Alfa-college ‘Versnelling DNA Next’

Achtergrond en aanleiding

Dit project, is gericht op het samenbrengen van drie aparte aanbieders van 'Levenslang Ontwikkelen' (LLO) in Groningen, Drenthe en Noord Oost Overijssel. Ze willen één gezamenlijke partner worden voor beroepsonderwijs in Techniek, Zorg&Welzijn, ICT en voor lokale arbeidsorganisaties. Het doel is om onderwijs en diensten aan te bieden die makkelijk te vinden, betaalbaar en relevant zijn.

Doelstelling en activiteiten

Het project is opgedeeld in vier werkpakketten:

  1. Organiseren van de samenwerking: Hier wordt de basis gelegd voor effectieve samenwerking. Ze willen naar buiten treden als één gezicht, genaamd 'DNA Next', en samenwerken op gebieden zoals PR, marketing, en financieel-administratieve zaken. Dit deel omvat ook het opzetten van een gezamenlijke docentenpool en het verbeteren van onderwijslogistiek.
  2. Optimaliseren van het digitale loket LLO: Een online portal wordt ontwikkeld waar bedrijven, werknemers en lokale overheden informatie kunnen vinden over LLO-aanbod en diensten. Dit loket moet gebruiksvriendelijk zijn en een breed scala aan diensten bieden.
  3. Ontwikkelen van schaalbare opleidingsmodellen: Samen met bedrijven worden nieuwe flexibele opleidingsmodellen ontwikkeld die kunnen worden aangepast aan de behoeften van verschillende doelgroepen en sectoren.
  4. Professionaliseren van accountmanagement: Dit werkpakket is gericht op het verbeteren van de vaardigheden en samenwerking van accountmanagers, om zo de dienstverlening te verbeteren.

Partnerschap

De samenwerking richt zich op het verrijken van het LLO-aanbod en het vergroten van de verbinding met de arbeidsmarkt. Door de krachten te bundelen onder de naam 'DNA Next', streven de 3 ROC’s (Drenthe College, Noorderpoort en Alfa-college) naar een groeiende samenwerking. Ze plannen regelmatige overleggen om de ontwikkeling van hun gezamenlijke LLO-activiteiten en de meest geschikte vormen daarvoor te bespreken. De ambitie is om op termijn verkoop, ontwikkeling en uitvoering in één organisatie te kunnen integreren, wat bijdraagt aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt en de belangen van werkzoekenden, werkenden en werkgevers.

Stichting Hogeschool van Amsterdam ‘Kom verder bij de HvA!

Achtergrond en aanleiding

Ontwikkelingen in de samenleving en maatschappelijke transities zorgen ervoor dat de Nederlandse arbeidsmarkt snel verandert. In vrijwel alle sectoren is een groot tekort aan arbeidskrachten ontstaan. Daarnaast leiden innovaties door de transities tot kennisachterstanden en competentieknelpunten bij werknemers en werkzoekenden. Alleen al de energietransitie in Noord-Holland zal jaarlijks tot een vraag naar 12.000 fte in leiden, waarvan een deel hbo-geschoold.

Doelstelling

Er is dus een grote behoefte aan om-, op- en bijscholing rond de transitiethema's en in de tekortsectoren. Alle reden om nog steviger in te zetten op de overheidsambitie Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Hogeschool van Amsterdam (HvA) is dé ideale kennispartner om de professionalisering van Leven Lang Ontwikkelen in de Metropoolregio Amsterdam vorm te geven. We hebben jarenlange onderwijservaring, een groot (inter)nationaal netwerk, innovatief praktijkgericht onderzoek en we hebben al een LLO-aanbod voor professionals.

Maar het huidige aanbod is niet genoeg. De urgentie in de regio is zo groot, dat we in een hogere versnelling moeten opschalen. Bovendien wordt het LLO-aanbod nu door de individuele faculteiten van HvA aangeboden. Er is daarom grote behoefte aan een LLO-organisatie die het totale LLO-aanbod van HvA als één geheel kan structureren, faciliteren, professionaliseren en presenteren. Deze organisatie is het Servicecentrum LLO, het bureau van HvA voor de professionalisering van Leven Lang Ontwikkelen.

Activiteiten

Het Servicecentrum LLO heeft 3 doelstellingen die met behulp van de LLO Katalysator elk in een eigen werkpakket kunnen worden gerealiseerd:

  1. HvA presenteren als herkenbare aanbieder van LLO-onderwijs voor professionals in de Metropoolregio Amsterdam.
  2. Professionaliseren van collega's om LLO samen te ontwikkelen.
  3. Creëren van een adaptieve, wendbare LLO-infrastructuur met een back en front office om aan de enorme marktvraag te kunnen voldoen.

Met de servicefuncties van het nieuwe Servicecentrum LLO wordt HvA dé kennispartner en aanjager in de Metropoolregio Amsterdam voor LLO. Zo is het diploma voortaan niet meer het eindpunt, maar het begin van een leven lang ontwikkelen: leren hoort erbij! Niet alleen als startkwalificatie, maar tijdens de hele loopbaan. Kom verder bij de HvA!

SVO vakopleiding food ‘De nieuwe vakschool’

Achtergrond en aanleiding

De Nieuwe Vakschool: Leren à la carte. In een veranderende arbeidsmarkt is de behoefte aan flexibel, modulair onderwijs groter dan ooit. Traditioneel onderwijs voldoet niet langer aan de vraag van bedrijven en individuen die op zoek zijn naar bijscholing, opscholing en omscholing. Het project 'De Nieuwe Vakschool' is ontstaan uit deze behoefte, geïnspireerd door het succesvolle project ‘modularisering in de derde leerweg’ van SVO vakopleiding food en Threewise Zorgacademie, en streeft ernaar een toekomstbestendige leeromgeving te bieden.

Doelstelling en partnerschappen

'De Nieuwe Vakschool' beoogt een flexibele leeromgeving te creëren waar leren op maat centraal staat. Het project richt zich op het mogelijk maken van een leven lang leren (LLO) door een modulaire onderwijsaanpak te faciliteren, vergelijkbaar met het model van een sportschool. Deelnemers kunnen hun eigen leertraject samenstellen, waarbij ze leren wat ze willen, hoe ze willen, waar ze willen en wanneer ze willen.

Samenwerkingspartners

SVO en Threewise nemen de leiding in dit innovatieve project. De Horeca Academie is sinds 2023 onderdeel uit van SVO en heeft een belangrijke rol in dit project. Deze organisaties combineren hun expertise in volwassenenonderwijs met hun visie op modulair en flexibel leren. Bedrijven en branches worden actief betrokken om ervoor te zorgen dat het onderwijsaanbod aansluit bij de actuele vraag uit de arbeidsmarkt.

Activiteiten

Het project omvat het aanpassen van de onderwijslogistiek op fysiek en digitaal gebied. Dat betekent aanpassing van de lesruimtes en van ICT-voorzieningen, waaronder het creëren van een digitaal leerplatform en aanpassing van de in gebruik zijnde systemen. Docenten en trainers worden omgeschoold tot ontwikkelcoaches, met een focus op persoonlijke begeleiding en modulaire leertrajecten. We investeren in een organisatiecultuur die past bij het concept door het ontwikkelen van de ondersteunende organisatie. Verder bouwen we een actieve community van alumni, bedrijven en deelnemers. We gaan door met het ontwikkelen van modulaire cursussen.

Tot slot: Met 'De Nieuwe Vakschool' bieden we een antwoord op de hedendaagse roep om een flexibele en toegankelijke onderwijsvorm die voorbereidt op de toekomst. Ons motto: "Iedereen zal zeggen dat het niet kan, en daarom moeten wij het doen.”

De Hanze ‘Professionalisering Fastswitch’

Achtergrond en aanleiding

Dit document is een subsidieaanvraag uit bouwsteen 3 van de LLO-katalysator. FastSwitch is een samenwerkingsverband van 11 publieke hogescholen dat zich richt op maatwerk LLO-oplossingen voor switchen naar een baan in een tekortsector in hun regio's.

Doelstelling

FastSwitch heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een veelbelovend concept, maar kan en moet nog veel meer impact maken. Dit plan schetst de ambitie van FastSwitch (groeien naar 9400 duurzame switches in de komende 5 jaar), en de professionaliseringsopgave die er voor ligt.

Activiteiten

  1. Het versterken van werving, matching & contracting van deelnemers en werkgevers, waartoe in dit plan wordt ingezet op het harmoniseren en digitaliseren van de bijbehorende processen.
  2. Het versterken van maatwerk leerwerktrajecten, waartoe in dit plan wordt ingezet op het versterken van leren van elkaar en het innovatievermogen van de deelnemers.
  3. Het uitbouwen van arrangementen met partners, waartoe wordt ingezet op een kostenmodel en businesscases.
  4. Het versterken van de organisatie, waartoe een serviceorganisatie (Switchpoint genaamd) wordt ingericht en governance wordt ontwikkeld. Deze beoogde serviceorganisatie zal ook tot opdracht hebben om dit project uit te voeren. Ter financiering hiervan doet FastSwitch een aanvraag van €1,9 miljoen uit de LLO-Katalysator.

Vista college ‘VISTA college LLO versnellen en verankeren’

Achtergrond en aanleiding

Leven Lang Ontwikkelen (LLO) is van cruciaal belang in een zich steeds sneller veranderende maatschappij en hierbij speelt het mbo een cruciale rol. Vista College (VISTA) is daarbij het ROC in Zuid-Limburg dat nadrukkelijk de ambitie heeft om als de LLO opleider in de regio in te spelen op de behoeftes van het werkveld en de arbeidsmarkt. Dit doet VISTA op basis van duurzame samenwerking met het werkveld, met mbo, hbo en wo partners, meer specifiek, Gilde Opleidingen, Zuyd Hogeschool en Maastricht University. Voor het Vista college is LLO ook van essentieel belang om de mbo infrastructuur voor de initiële, kleine opleidingen in stand te houden. Het gebruik voor meerdere doeleinden helpt zeer bij het toekomstbestendig blijven van deze infrastructuur.

Doelstelling

VISTA heeft in de afgelopen jaren al stevige stappen gezet in de ontwikkeling en uitvoering van een regionaal LLO portfolio gefocust op de Zuid-Limburgse economische speerpunten en wil de ingezette route nu breed versnellen en verankeren binnen haar gehele organisatie. Middels een
doelgroepgerichte aanpak wordt ingezet op 4 doelgroepen:

  1. Werkgevers (bedrijven en andere werkveldorganisaties)
  2. Werkenden
  3. Werkzoekenden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
  4. Huidige studenten en alumni

Doel hierbij is een jaarlijkse gewogen LLO omzetgroei van ongeveer 20%.

Activiteiten

In de basis is de aanpak voor LLO binnen VISTA ingericht, waarbij de verantwoordelijkheid voor LLO verankerd is in de onderwijsteams. De onderwijsteams werken samen met business development om de ontwikkelingen in de markt adequaat op te halen en vraaggestuurd een maatwerk LLO portfolio te ontwikkelen en uit te voeren.

Vanuit de in 2022 en 2023 uitgevoerde analyses wat er aanvullend nodig is om LLO succesvol door te ontwikkelen (VISTA PRO waarin gefocust wordt op processen en VISTA Future Fit voor de organisatorische en overige aspecten) zijn een breed aantal acties ingezet. Middels dit project wordt de ingezette route fors versneld waardoor de ontwikkeling van LLO binnen VISTA een krachtige impuls krijgt en goed verankerd zal worden binnen de hele organisatie.

Scalda ‘De Zeeuwse Ambitie’

Achtergrond en aanleiding

De krapte op de Zeeuwse arbeidsmarkt is groot. Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt komt niet altijd bij elkaar. Er zijn weliswaar diverse partijen actief binnen de provincie op het gebied van LLO, maar deze partijen werken gefragmenteerd in marktbenadering, dienstverlening, behandeling, uitvoering en samenwerking.

Gezamenlijk streven we naar een cultuur van voortdurende ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en het stimuleren van inwoners en werkgevers om zich voortdurend te ontwikkelen. We geloven er in dat het geheel méér is dan de som der delen. We hebben gezamenlijk impact door ontschot samen te werken met partners in de regio en Scalda, Helix en HZ te positioneren als de motor en katalysator van de regionale LLO-ontwikkeling voor nu en in de toekomst.

Doelstelling en partnerschappen

Scalda, Helix en HZ University of Applied Sciences bouwen aan een regionaal ecosysteem op het gebied van LLO waarin wordt samengewerkt met overheden, onderwijsinstellingen en commerciële partijen. Dit doen zij samen met de regionale partners in ‘Aan de slag in Zeeland’. Het regionale ecosysteem biedt één eenduidige ingang en toegang tot alle LLO-dienstverlening binnen de regio, biedt multidisciplinaire dienstverlening en borgt kennis en expertise van alle organisaties op het gebied van LLO op één plek.
Partners in dit project zijn: Scalda, Helix Learning, HZ University of Applied Sciences i.s.m. de reeds bestaande samenwerking ‘Aan de slag in Zeeland’.

Activiteiten

Scalda, Helix en HZ University of Applied Sciences sluiten met de inrichting van hun organisatie aan op het regionale ecosysteem en de vraag vanuit de regio. Dit vraagt van Scalda, Helix en de HZ een professionalisering om op een gedegen wijze invulling te kunnen geven aan hun rol als opleiders.

  • Uniforme professionele marketing: Het ontwikkelen van een marketing- en communicatiestrategie ondersteunend aan de marketing- en communicatiestrategie van het regionaal ecosysteem en het toegankelijk en inzichtelijk maken van het eigen LLO-aanbod voor alle doelgroepen.
  • Afgestemde professionele dienstverlening: Een goed en dekkend aanbod van dienstverlening afgestemd op en complementair aan ander aanbod in de regio.
  • Uniforme professionele behandeling: Ontwikkelen van een uniforme werkwijze in de behandeling van LLO-vragen.
  • Kwaliteit van de uitvoering: Het verhogen en borgen van de kwaliteit van het LLO-aanbod door het standaardiseren van de uitvoering.
  • Gedeelde kennis: Vergroten en borgen van kennis binnen de regio.

Wageningen University & Research ‘Schaalbaar toekomstbestendig CE voor transities’

Achtergrond en aanleiding

Met de missie ‘to explore the potential of nature to improve the quality of life’ richt WUR zich op de gezondheid van mens, dier, natuur en leefomgeving. Dit doen we met fundamenteel en toegepast onderzoek, academisch onderwijs en waardecreatie. Onderwijs voor professionals is sinds 2018 een van onze kerntaken. Wageningen Academy is de centrale plek waarvandaan dit onderwijs georganiseerd wordt.

Doelstelling

Met deze aanvraag voor de LLO Katalysator willen we een versnelling aanbrengen in het organiseren en het aanbieden van onderwijs voor professionals, zodat wij een grotere groep van professionals bereiken die werken aan de maatschappelijke transities rondom de thema’s van WUR. WUR staat op het kantelpunt om van gefocuste, kleinschalige LLO-activiteiten naar organisatie- brede adaptatie van LLO als kerntaak te gaan en zo door te groeien naar een schaalbare en toekomstbestendige CE-organisatie.

Activiteiten

Het activiteitenplan richt zich op 3 hoofddoelen:

  1. Formaliseren van samenwerkingen voor transities met externe partners en onderzoekers om een programmatische aanpak op het portfolio te organiseren. Dit doen we door samenwerkingen met externe partners structureel een plek te geven en duurzaam te verankeren. En door programma's samen met onderzoekers/docenten in WUR- kenniseenheden te bepalen en daarin een versterking van de CE-cultuur binnen de organisatie te bewerkstellen.
  2. Versterken van de kwaliteit en het lerend vermogen van CE-programma's: Door het verder ontwikkelen van processen om de kwaliteit van CE-programma's te waarborgen komt er ruimte voor opschaling en door het skills-portfolio te verstevigen, zorgen we dat we professionals in transities nog beter bedienen en op te kunnen leiden tot change agents.
  3. Optimaliseren van klantprocessen: Door het verbeteren van de klantprocessen kunnen we professionals beter bedienen en opschaling van het programma mogelijk maken. Dit betekent het verminderen van handmatige taken, verbeteren van communicatie naar professionals en het optimaliseren registratie- en betalingsprocessen.

Door deze activiteiten aan te pakken, wordt gestreefd naar een schaalbare, duurzame en toekomstbestendige uitvoering van het LLO-initiatief binnen WUR. Deze versnelling kunnen we bereiken omdat de structuur voor de organisatie staat, belangrijke CE-kaders bekend zijn en er al stappen worden gezet voor de benodigde infrastructuur en werkprocessen.

Erasmus Universiteit Rotterdam ‘Crossing Bridges, Unlocking Knowledge’

Achtergrond en aanleiding

De sociaaleconomische, maatschappelijke en technologische veranderingen volgen elkaar in snel tempo op. Of het nu gaat om de energietransitie of de invloed van AI: steeds meer werkenden moeten bij- of omscholen. De Erasmus Universiteit ziet het als haar taak om cursussen en opleidingen te verzorgen die de laatste wetenschappelijke inzichten vertalen naar de werkvloer, of het nu gaat om technici of economen. We zien het als doel om hen beter in staat stellen om ingewikkelde veranderprocessen in te kunnen richten en te begeleiden.

De Erasmus Universiteit heeft veel ervaring in het opleiden van het top- en middenkader. Maar dat aanbod is moeilijk vindbaar en de expertise is versnipperd over alle faculteiten. We willen ons aanbod toegankelijker maken, uitbreiden voor nieuwe doelgroepen en onze expertise in LLO verder ontwikkelen.

Doelstelling

Het voorstel ‘Crossing Bridges, Unlocking Knowledge’ stelt ons in staat om dit proces te versnellen. Dat doen we door:

  • Een algemene serviceorganisatie LLO in te richten die de LLO-activiteiten beter bundelt en ons aanbod duidelijker en transparanter aanbiedt voor een bredere groep professionele leerders.
  • Het opzetten van thematische netwerken met arbeidsmarktorganisaties zodat we beter kunnen inspelen op de vraag van buiten.
  • Het waarborgen van de onderwijskwaliteitszorg op vak niveau en het organisatorisch bestendingen van de uitgifte van microcredentials.
  • Het aanbieden van de tools en handvatten aan onze docenten om zich verder te professionaliseren op het geven van onderwijs aan professionals.
  • Het uniformeren van ons beleid door het creëren van een didactisch kader LLO.

Activiteiten

We ondernemen onder andere de volgende activiteiten:

  • We stroomlijnen onze bedrijfsvoering processen en IT-systemen van begin tot eind op de leerroute van de professionele leerder, zodat het makkelijker wordt om het juiste programma te vinden.
  • We stellen een kennismakelaar aan die de vraag vanuit arbeidsmarktorganisaties en leerders beter vertaalt.
  • Er zal een teacher empowerment programma worden opgezet en een toolkit LLO om docenten verder te professionaliseren.
  • We werken aan kwaliteitszorgmanagementsystemen en processen om deze te integreren binnen onze bedrijfsvoering.
  • We verzamelen onze kennis in een kenniscentrum waarmee we binnen en buiten de universiteit onze kennis delen.

Hogeschool Windesheim ‘Samen op weg’

Achtergrond en aanleiding

Een goed opgeleide beroepsbevolking is één van de fundamenten van de Nederlandse en regionale economie. Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen die om innovatieve oplossingen vragen, met een veranderende arbeidsmarkt en een beroepsbevolking die onder druk staat. Bij het zorgen voor voldoende goed opgeleide mensen met specifieke en actuele competenties en vaardigheden is een belangrijke rol voor LLO-onderwijs weggelegd.

Doelstelling

Hogeschool Windesheim ziet LLO als haar maatschappelijke opdracht. Daarom gaat zij de komende jaren aan de slag met het professionaliseren van haar LLO-organisatie ten behoeve van de doorontwikkeling van haar LLO-activiteiten. Dit gebeurt aan de hand van een vijftal actielijnen:

  1. Skillsgericht denken en ontwikkelen van gezamenlijke skillstaal in samenspraak met partners in de regio
  2. Verbeteren/opschalen van valideren van (eerdere) leer- en werkervaringen van professionals.
  3. Doorontwikkelen van werkplekleren als onderwijsvorm.
  4. Opnemen van non-degree onderwijs in de Eigen leerroute/Windesheim Onderwijsplatform (WOP) en vormgegeven vanuit leeruitkomsten.
  5. Opschalen en professionaliseren van processen en systemen microcredentials.

Activiteiten

De komende twee jaar worden er door Windesheim verschillende activiteiten uitgevoerd in het kader van de bovenstaande actielijnen. Dit leidt tot een professionele LLO-organisatie ten behoeve van het vraaggestuurd en op maat creëren van LLO-activiteiten die aansluiten bij de leer- en ontwikkelvragen van professionals, bedrijven en instellingen.

Universiteit Twente ‘De 4e poot: naar een professionele LLO-organisatie’

Achtergrond en aanleiding

De Universiteit Twente is de afgelopen jaren meermaals uitgeroepen tot universiteit met de grootste maatschappelijke impact. Om bij te dragen aan urgente maatschappelijk vraagstukken zoals de energietransitie en de digitale transformatie, zijn - in de regio Twente - professionals nodig die zich continu blijven ontwikkelen en die relevante kennis kunnen selecteren, combineren, doorontwikkelen en toepassen. Het LLO-aan bod wat daarbij past is demand-driven, in co-creatie en flexibel.

Doelstelling

De huidige LLO-organisatie kan hier nog onvoldoende op inspelen. Er is sprake van:

  1. fragmentatie van activiteiten en expertise, en
  2. beperkte kosteneffectiviteit.

Ook ontbreekt de slagkracht om snel in te spelen op veranderende behoeften en is er weinig ruimte om te experimenteren met innovatieve vormen van LLO. Dit komt doordat ondersteunende systemen en processen ontbreken en LLO­ activiteiten nog onvoldoende zijn ingebed in de organisatie.

Tegelijkertijd ziet de UT het als haar verantwoordelijkheid om professionals en hun organisaties te ondersteunen door middel van aantrekkelijk, vraaggestuurd en impact-gedreven LLO-aan bod.

Activiteiten

De komende twee jaar gaat de UT daarom de nodige inzet plegen om haar LLO-organisatie op de volgende aspecten te professionaliseren:

  1. Het ontwikkelen van de benodigde systemen en processen om een diversiteit aan LLO­ activiteiten te faciliteren;
  2. Het ontwikkelen van de benodigde expertise voor de vier fasen van LLO: ontwikkeling, ontwerp, uitvoering en evaluatie;
  3. Het verankeren van bovenstaande in de organisatie - door middel van één loket in de vorm van een Virtual Centre LLO expertise & support rondom LLO - zodat LLO een kernactiviteit van de UT kan worden, nauw verbonden met het initiële onderwijs, onderzoek en valorisatie­ activiteiten.

De activiteiten moeten er uiteindelijk mede toe leiden dat de UT in staat is om middels haar LLO-aanbod adaptieve professionals voort te brengen en daarmee in het onderwijs-ecosysteem van de regio als volwaardige partner haar rol te vervullen.

Zuyd Hogeschool ‘Een leven lang ontwikkelen begint met jou’

Achtergrond en aanleiding

Sinds 2017 kiest Zuyd ervoor om hun onderwijs gericht op professionals en de relaties met de arbeidsmarkt te intensiveren en zet Zuyd actief in op Leven Lang Ontwikkelen. Zuyd ziet LLO namelijk als dé oplossing voor tekorten in regionale kraptesectoren en richt zich op vier domeinen: Gezondheid & Welzijn; Business studies; Techniek en Hotelmanagement & hospitality. De ambitie op het gebied van LLO van Zuyd is als volgt verwoord: ‘Zuyd wordt gezien als vanzelfsprekende partner om gezamenlijk kennis te genereren en toe te passen in het ontwikkelen van professionals (LLO).’

Doelstelling

Om deze ambitie te kunnen bereiken, heeft Zuyd drie pijlers gedefinieerd. Deze pijlers vormen de basis voor de strategie en de professionaliseringsopgaven die voor dit project geformuleerd worden: - In 2028 is LLO van Zuyd sterk verankerd in de regio - In 2028 heeft Zuyd Hogeschool een aantrekkelijk LLO-portfolio ontwikkeld - In 2028 is LLO van Zuyd optimaal georganiseerd

Om deze ambitie waar te kunnen maken, staat Zuyd voor vier professionaliseringsopgaven. Ten eerste wil Zuyd de interne organisatie professionaliseren. Dit houdt in dat domeinen vanuit een centrale sturing met elkaar in contact staan, terwijl het LLO aanbod tegelijkertijd per domein maatgericht wordt aangeboden. Daarnaast wil Zuyd haar positie in de regio verstevigen. Zuyd kent veel relaties maar is nog weinig structureel verankerd in gemeenschappelijke platforms waar arbeidsmarkt en onderwijs samenkomen. Door meer inbedding in de regio kan Zuyd beter inspelen op de arbeidsmarktbehoeften. Ook wil Zuyd systemen zoals klantcontact en administratie optimaliseren om een (kosten)efficiëntere sturing mogelijk te maken. Tenslotte wil Zuyd het LLO-portfolio aantrekkelijker maken voor de doelgroep professionals. Zo is er nog te weinig sprake van doorlopende leerlijnen.

Activiteiten

Enerzijds wil Zuyd zich richten op deskundigheid bij onderwijs ontwikkelaars om de inhoud van het LLO-onderwijs beter te Laten aansluiten op de behoeften van de doelgroep. Daarnaast zet Zuyd in op het efficiënter aanbieden van LLO-onderwijs, bijvoorbeeld in de vorm van modules, blended onderwijs en/of microcredentials. Zuyd verwacht met behulp van de LLO-katalysator de gestelde professionaliseringsopgaven aan te kunnen pakken en daarmee grote stappen te zetten richting het bereiken van de ambitie in 2028.

Hogeschool Leiden ‘Organisatie LLO proof’

Achtergrond en aanleiding

Dat LLO een stevige impuls nodig heeft, ziet Hogeschool Leiden dagelijks om zich heen. Onze regionale partners doen hiervoor een steeds klemmender beroep op ons.

Om op deze vraag in te spelen, gaat Hogeschool Leiden het initiële onderwijs modulair aanbieden, het aanbod aan bij- en nascholing flink uitbreiden en het praktijkgericht onderzoek meer afstemmen op LLO.

Doelstelling

Ons doel: van 2.102 LLO-deelnemers in 2023 naar jaarlijks 6.000 deelnemers in 2028. Onze medewerkers willen hier graag mee aan de slag. Daarbij lopen we tegen een opgave aan. Op dit moment is ons LLO-aanbod nog niet voldoende zichtbaar, onze interne processen en systemen zijn nog niet voldoende ingericht op LLO en medewerkers beschikken nog niet altijd over voldoende specifieke kennis en vaardigheden. Kortom: onze organisatie is op dit moment nog onvoldoende ingericht op LLO. Met steun van de LLO-Katalysator kunnen we dit proces versnellen.

Activiteiten

Drie programma’s staan centraal in onze aanpak.

Het programma Zichtbaarheid, resulterend in:

  • Duidelijkheid voor bedrijven en instellingen welk LLO-aanbod wij in huis hebben.
  • Inzicht in de behoefte onder werkenden en werkzoekenden aan LLO.
  • Een grotere zichtbaarheid van ons aanbod offline en online.
  • Een geïmplementeerd systeem voor optimale ondersteuning van geïnteresseerden bij het zoeken naar passende scholing.

Het programma Adios (Activerende, dienende, innovatieve organisatie voor studenten), resulterend in:

  • Een volgens vaste standaarden vastgelegd overzicht van het onderwijsaanbod van Hogeschool Leiden en daarmee inzichtelijker voor de buitenwereld.
  • Aangepaste onderwijsaanbodregistraties om naadloos te kunnen aansluiten op het landelijke register RIO en om te kunnen inspelen op LLO en flexibilisering.
  • Geïmplementeerde procesbeschrijvingen voor het vastleggen van onderwijsaanbod/gegevens.
  • Een geïmplementeerd nieuw roostersysteem.
  • Implementatie van een nieuw Leermanagementsysteem, geschikt voor LLO-deelnemers en medewerkers.
  • Een logische positionering en integratie van goed functionerende applicaties die al zijn ontwikkeld door faculteiten/ opleidingen.

Het programma Professionalisering & Leiderschap, resulterend in:

  • Een analyse van de competenties die nodig zijn om hoogwaardig LLO-onderwijs te ontwikkelen en uitvoeren.
  • Een analyse van de scholingsbehoefte bij de huidige medewerkers.
  • Een daarbij passend opleidingsaanbod voor medewerkers.
  • Een passende arbeidsmarktpropositie voor nieuwe medewerkers die LLO-onderwijs verzorgen.

In alle programma’s zijn medewerkers en het werkveld betrokken om de aansluiting met en verankering in de praktijk te borgen.