Innovatieprogramma onderwijshuisvesting

Deze regeling is bedoeld om product- en procesinnovatie binnen schoolgebouwen te stimuleren, en om te leren hoe toekomstbestendige schoolgebouwen sneller en kostenefficiënter gerealiseerd kunnen worden.

Voor wie

Deze subsidie is beschikbaar voor schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs.

U vraagt subsidie aan voor 1 bouwproject voor vervangende nieuwbouw of renovatie van één of meer bestaande schoolgebouwen. Het schoolbestuur of de gemeente is de bouwheer (opdrachtgever) van het bouwproject.

Een bouwproject kan bestaan uit meerdere vestigingen van verschillende schoolbesturen. In dat geval vertegenwoordigt een penvoeder de schoolbesturen. De penvoerder vraagt de subsidie namens de schoolbesturen aan.

Waar u subsidie voor kunt aanvragen

Er is subsidie voor de volgende kosten:

  • Vervangende nieuwbouw voor het primair onderwijs of het voortgezet onderwijs.
  • Renovatie van een schoolgebouw voor het primair onderwijs, of het voortgezet onderwijs.
  • Innovatie om te komen tot een vernieuwing in een product of proces met als doel deze vernieuwing in de praktijk te kunnen toetsen en valideren.
  • Maatregelen om te komen tot hogere kwaliteitseisen op het gebied van:
    • Gezond binnenklimaat: energiezuinige en gezonde scholen volgens het Programma van Eisen Frisse Scholen klasse B.
    • Duurzaamheid: een energieneutraal gebouw volgens de ENG-norm.
    • Inclusie: een toegankelijk schoolgebouw met passende voorzieningen en ruimte voor individuele zorg, verzorging of ondersteuning, om deelname en een goede leeromgeving voor alle leerlingen te realiseren.
    • Aanpasbaarheid: een flexibele indeling van een schoolgebouw en installaties, waardoor het aanpasbaar is aan toekomstige nieuwe onderwijsconcepten.

Er is geen subsidie voor:

  • Kosten die al op een andere manier worden betaald.
  • Kosten voor delen van het schoolgebouw die niet voor onderwijs worden gebruikt.
  • Kosten voor personeel in vaste dienst van het bevoegd gezag.
  • Reguliere kosten om te voldoen aan de minimale eisen voor schoolgebouwen.

Leerlabs

Als u subsidie ontvangt, neemt u verplicht deel aan een zogeheten ‘leerlab’. Elk leerlab heeft een eigen thema en richt zich op zowel proces- als productinnnovatie. De leerlabs bestaan uit maandelijkse bijeenkomsten begeleid en georganiseerd door Kenniscentrum Ruimte-OK. In een leerlab draagt u bij aan de onderlinge overdracht van kennis en informatie.

Belangrijke voorwaarden

  1. Het te renoveren of te vervangen schoolgebouw heeft een geldig energielabel C, D, E, F of G dat overeenkomt met de huidige staat van het schoolgebouw.
  2. Het te renoveren of te vervangen schoolgebouw heeft op basis van een NEN 2767 conditiemeting een totale conditiescore van 3, 4, 5 of 6.
  3. Op het moment van uw aanvraag bevindt het bouwproject zich in een fase waarin de kwaliteitseisen vanuit het innovatieprogramma kunnen worden bepaald en het Programma van Eisen nog niet is beschreven.
  4. Bij deelname aan leerlab 1 of 2 moet minimaal 66% van de leerlingen van alle vestigingen binnen een bundel ingeschreven staan op een vestiging met een positieve achterstandsscore met drempel hebben. Voor het praktijkonderwijs wordt geen drempel gehanteerd. Voor het speciaal onderwijs beschouwen we alle vestigingen als een vestiging met een positieve achterstandsscore.
  5. Een te renoveren schoolgebouw is gebouwd tussen 1946 en 1992, en de renovatie moet de levensduur verlengen. U kunt geen subsidie aanvragen voor de renovatie van schoolgebouwen met een monumentale status.
  6. U zorgt ervoor dat per bouwproject minimaal 1 vertegenwoordiger van de bouwheer namens het schoolbestuur of de gemeente deelneemt aan de bijeenkomsten in het leerlab.
  7. U besteedt het bouwproject aan op basis van een geïntegreerd contract waarin minimaal het ontwerp en de uitvoering worden gecombineerd. Deze voorwaarde geldt alleen bij vervangende nieuwbouw.
  8. Op verzoek informeert u ons jaarlijks over de voortgang van de activiteiten waarvoor u subsidie hebt ontvangen, en u werkt op verzoek mee aan een evaluatieonderzoek.
  9. U werkt mee aan de monitoring en een effectstudie van het programma en u stelt de daarvoor benodigde gegevens beschikbaar aan Kenniscentrum Ruimte-OK.
  10. U stuurt een activiteitenverslag op uiterlijk 1 juni in het jaar nadat de subsidie is besteed.

Subsidiebedrag

Het subsidiebedrag bestaat uit een vast bedrag en een variabel bedrag.

Vast bedrag

Vervangende nieuwbouw

  • Primair onderwijs: €571.284
  • Voortgezet onderwijs: €2.184.955

Renovatie

  • Primair onderwijs: €539.023
  • Voortgezet onderwijs: €2.181.617

Variabel bedrag

Het variabele bedrag wordt berekend door het door DUO verwachte aantal leerlingen op 1 februari 2039 op de vestiging te vermenigvuldigen met een bedrag per leerling.

Vervangende nieuwbouw, bedrag per leerling

  • Primair onderwijs: €4.565
  • Speciaal basisonderwijs: €8.608
  • Speciaal (voortgezet) onderwijs: €12.782
  • Voortgezet onderwijs voor vwo, havo, vmbo theoretische leerweg en vmbo gemengde leerweg: €5.646
  • Voortgezet onderwijs voor vmbo beroepsgerichte leerweg en praktijkonderwijs: €9.905

Renovatie, bedrag per leerling

  • Primair onderwijs: €4.307
  • Speciaal basisonderwijs: €8.122
  • Speciaal (voortgezet) onderwijs: €12.060
  • Voortgezet onderwijs voor vwo, havo, vmbo theoretische leerweg en vmbo gemengde leerweg: €5.637
  • Voortgezet onderwijs voor vmbo beroepsgerichte leerweg en praktijkonderwijs: €9.890

Budget

Het totale budget is €96.544.604.

Een bundel bestaat uit 3 bouwprojecten binnen hetzelfde leerlab waarin 2 of 3 verschillende gemeenten deelnemen en minimaal 2 verschillende schoolbesturen.

Vervangende nieuwbouw

  • Primair onderwijs en praktijkonderwijs:
    • Leerlab 1: €21.009.683  voor maximaal 9 bouwprojecten die deel uitmaken van 3 bundels (maximaal €7.003.227 per bundel)
    • Leerlab 3: €2.334.409 maximaal per bouwproject
  • Voortgezet onderwijs:
    • Leerlab 3: €8.975.402 maximaal per bouwproject

Renovatie

  • Primair onderwijs en praktijkonderwijs:
    • Leerlab 2: €26.399.881 voor maximaal 12 bouwprojecten die deel uitmaken van 4 bundels (maximaal €6.599.970 per bundel)
    • Leerlab 3: €2.199.990 maximaal per bouwproject
  • Voortgezet onderwijs:
    • Leerlab 2: €26.718.929 voor maximaal 3 bouwprojecten die deel uitmaken van 1 bundel (er is een maximum per bundel)
    • Leerlab 3: € 8.906.310 maximaal per bouwproject

Subsidie aanvragen

U kunt subsidie aanvragen van 1 mei tot en met 30 juni 2025.

U vraagt subsidie aan met een online formulier. Tijdens de aanvraagperiode staat op deze pagina een link naar het formulier.

Voordat u subsidie aanvraagt, heeft u verplicht een verkennend gesprek met Kenniscentrum Ruimte-OK. Het doel van dit gesprek is de ontwikkelvraag van het bouwproject te concretiseren en te verkennen bij welk leerlab het bouwproject aansluit. Na afloop krijgt u een bewijs van deelname aan dit gesprek. Meer informatie staat op www.pohv.nl.

Documenten en informatie die u meestuurt met uw aanvraag

  • Het BRIN-nummer met vestigingsnummer en de adresgegevens van de schoolvestigingen die bij het bouwproject betrokken zijn.
  • Een korte omschrijving van het bouwproject, waarbij u vermeldt of er sprake is van vervangende nieuwbouw of renovatie, en voor welk type onderwijs het bouwproject wordt gerealiseerd.
  • U kiest aan welk leerlab u wilt deelnemen.
  • Een door een erkend deskundige afgegeven geldig energielabel van het te renoveren of te vervangen schoolgebouw waarvoor u subsidie aanvraagt.
  • Een door een erkend deskundige opgestelde bouwkundige rapportage volgens NEN 2767 van het te renoveren of te vervangen schoolgebouw.
  • Een bewijs van deelname aan het verkennende gesprek met Kenniscentrum Ruimte-OK.
  • Vraagt u subsidie aan voor renovatie van een bestaand schoolgebouw? En is het bouwjaar niet juist geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen? Dan stuurt u een document mee waaruit het oorspronkelijke bouwjaar blijkt.
  • Staat een deel van de leerlingen in het primair onderwijs ingeschreven op een andere vestiging dan de vestiging die binnen het bouwproject is betrokken? Dan geeft u het aantal leerlingen van deze afdeling op peildatum 1 oktober 2023 en het BRIN-nummer met vestigingsnummer van de vestiging waarop deze leerlingen staan ingeschreven.
  • Is niet het schoolbestuur maar de gemeente de bouwheer (opdrachtgever) van het bouwproject? Dan stuurt u een samenwerkingsovereenkomst mee met uw aanvraag.
  • Is er sprake van vervangende nieuwbouw, of betaalt de gemeente deels of geheel de kosten voor renovatie? Dan stuurt u een ‘verklaring van het college mee.
  • Is er sprake van renovatie die het schoolbestuur deels of geheel betaalt? Dan stuurt u een verklaring mee waarin het schoolbestuur financiering van deze kosten toezegt.
  • Is er sprake van doordecentralisatie van huisvestingstaken? Dit houdt in dat het schoolbestuur verantwoordelijk is voor de huisvesting en het onderhoud. Dan stuurt u een verklaring mee waarin het schoolbestuur financiering uit de doordecentralisatievergoeding toezegt.

Wij kennen de binnengekomen aanvragen toe door te loten. Een bundel krijgt 1 lotnummer en wordt dus in zijn geheel wel of niet ingeloot. Na de loting beoordelen wij of uw aanvraag voldoet aan de voorwaarden.

Na uw aanvraag

Heeft u subsidie aangevraagd? Dan ontvangt u uiterlijk 29 september 2025 ons besluit over uw aanvraag.

Wij betalen het toegekende subsidiebedrag in 4 delen uit:

  • 2025: 5%
  • 2026: 31%
  • 2027: 30%
  • 2028: 34%

Heeft u na afloop van de activiteitenperiode nog subsidie over? Dan moet u het overgebleven bedrag terugbetalen.

Meldingsplicht bij wijzigingen

Zijn er activiteiten die u niet, niet op tijd of niet volledig kunt uitvoeren? Of verandert er iets aan uw situatie? Dan moet u dit schriftelijk aan ons melden. Doe dit zo snel mogelijk.

DUS-I kan de subsidie verlagen als u niet aan de meldingsplicht voldoet.

Subsidie verantwoorden

Heeft u subsidie ontvangen? Dan moet u deze na afloop verantwoorden. Dit houdt in dat u laat zien dat alle activiteiten zijn uitgevoerd en dat u aan alle verplichtingen heeft voldaan.

U verantwoordt de subsidie in de jaarverslaggeving met model G, onderdeel 1. U stuurt ook elk jaar een tussenrapportage op. Meer informatie hierover volgt op een later moment.

Meer informatie

Alle informatie staat in de regeling.

Heeft u vragen? Neem contact met ons op. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.