Impuls open leermateriaal

Met de subsidie Impuls open leermateriaal (IOL) bundelen scholen, onderwijs- en expertiseorganisaties hun krachten om een impuls te geven aan de ontwikkeling en het benutten van open leermateriaal.

U kunt geen subsidie meer aanvragen.

De subsidieregeling heeft als doel de kwaliteit van het funderend onderwijs te versterken en het beroep van leraar aantrekkelijker te maken door te investeren in de kwaliteit van open (digitaal) leermateriaal, aanvullend op commercieel materiaal. Hiermee kunnen leraren beter inspelen op de talenten en behoeften van hun leerlingen.

Voor wie

Zowel bekostigde als niet-bekostigde onderwijsinstellingen konden subsidie aanvragen:

  • Bekostigde onderwijsinstellingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs konden voor activiteit A of B subsidie aanvragen. Het bevoegd gezag vroeg de subsidie aan. De aanvrager treedt als penvoerder op in een netwerk van scholen in het primair en/of voortgezet onderwijs.
  • Een vakvereniging of een profielonderwijsorganisatie kon alleen voor activiteit A subsidie aanvragen.

Wordt het project door meerdere partijen uitgevoerd? Dan treedt een van deze partijen op als penvoerder. De aanvraag moest wel door alle deelnemende partijen getekend worden.

Activiteiten waar u subsidie voor kon aanvragen

Subsidie is beschikbaar voor de schooljaren 2025/2026, 2026/2027 en 2027/2028. Uw activiteitenplan en begroting moeten aansluiten op de gekozen projectperiode.

U kon subsidie aanvragen voor maximaal 1 van de volgende 2 typen activiteiten:

A: Activiteiten om open leermateriaal te ontwikkelen en implementeren voor maximaal 2 thema’s

Bij voorkeur gaat het om de volgende thema’s:

  • Leesonderwijs en het versterken van geletterdheid.
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling, passend bij de context van de school.
  • Burgerschap of digitale geletterdheid, gekoppeld aan leerdoelen en doorlopende leerlijnen.
  • Duurzaamheid.
  • Leermateriaal voor nieuwkomers in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs (NT2), aanvullend op ontwikkelingen op dit vlak.
  • Leermateriaal gemaakt door en geïmplementeerd op scholen op de BES-eilanden, passend bij de vraagstukken, cultuur en taal van de BES-eilanden.
  • Leermateriaal voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid in het funderend onderwijs.
  • Tweetalig onderwijs of rondom leermiddelenbeleid op het gebied van meertaligheid, met input van open leermateriaal, op bestaande kerndoelen en eindtermen gebaseerd.

B: Activiteiten op het gebied van innovatie en implementatietrajecten voor open leermateriaal in beleid en praktijk

Hiermee bedoelen we:

  • Visie en kiezen: vanuit een visie op leren en onderwijs komen tot open leermiddelenbeleid dat gebaseerd is op die visie, zodat er een onderbouwde goed gewogen keuze voor open leermiddelen wordt gemaakt.
  • Arrangeren, bewerken en maken: vanuit denken in leerdoelen zoeken naar geschikte open leermiddelen, arrangeren tot een leermiddelenmix van kwalitatief goed open en gesloten materiaal en eventueel op maat gemaakt materiaal.
  • Doen en evalueren: het toepassen van de open leermaterialen in de onderwijspraktijk om te ervaren of dit werkt zoals beoogd, en te monitoren of dit zorgt voor een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en vergroting van de aantrekkelijkheid van het beroep van de leraar.

Aanvullende subsidie

Elke aanvrager is verplicht om ook een bijdrage te leveren aan de activiteiten binnen het netwerk van Impuls open leermateriaal, gericht op kennisdeling en professionalisering. Hiervoor ontvangt u €15.000 aanvullende subsidie, verdeeld over 3 schooljaren.

Hoogte subsidie en budget

De subsidie bedraagt maximaal €120.000 per aanvraag voor een project A of B voor 3 schooljaren. Daarnaast ontvangt u €15.000 voor deelname aan netwerkactiviteiten. Per aanvraag ontvangt u dus in totaal maximaal €135.000.

Voor de schooljaren 2025/2026, 2026/2027 en 2027/2028 is in totaal een budget van €2.430.000 beschikbaar, verdeeld over de 2 typen activiteiten:

  • Activiteit A: €1.350.000
  • Activiteit B: €1.080.000

Beoordeling van uw aanvraag

Een onafhankelijke commissie beoordeelt de subsidieaanvragen op basis van 2 beoordelingskaders met dezelfde criteria:

  • Kwaliteit van de aanvraag (30%)
  • Netwerk en organisatie van het project (25%)
  • Duurzaamheid en waarde van de beoogde resultaten (20%)
  • Ambities rondom open leermateriaal (15%)
  • Realistische en haalbare begroting (10%)

Voor aanvragen voor activiteit A geldt dat naast de rangschikking op basis van deze criteria, de beoordelingscommissie bij gelijke kwaliteit van aanvragen streeft naar een evenwichtige verdeling tussen de specifieke thema’s. Hierdoor is er een betere spreiding over de verschillende thema’s.

Belangrijke voorwaarden

Als uw aanvraag is toegekend moet u zich aan de volgende voorwaarden houden.

  1. U voert de activiteiten uit in de periode die in uw toekenningsbeschikking staat.
  2. U bespreekt ieder kwartaal de voortgang van het project met het programmabureau, stuurt jaarlijkse tussenrapportages naar het programmabureau en werkt mee aan onderzoeken, evaluaties en monitoring.
  3. U stelt de activiteiten of de resultaten ervan gratis beschikbaar aan het hele onderwijsveld in Nederland. Bij de ontwikkeling van open leermateriaal maakt u het materiaal beschikbaar via de licentie CC BY of CC BY-SA versie 4.0 en gemetadateerd via de publieke open ICT-infrastructuur Edurep.
  4. U draagt het auteursrecht over aan een publiek gefinancierde organisatie.
  5. U werkt evidence-informed, zodat de kwaliteit van de activiteiten en de ontwikkelde of gebruikte materialen in orde is.

Subsidie aanvragen

U kunt geen subsidie meer aanvragen.

Bij uw aanvraag stuurde u de volgende documenten mee:

Betaling en verantwoording

Meer informatie

Alle informatie staat in de regeling en de wijzigingsregeling. Meer informatie over het programma staat op de website van Impuls open leermateriaal.

Heeft u vragen? Neem contact met ons op. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.

Voor overige begeleiding van uw project kunt u contact opnemen met het programmabureau via info@openleermateriaal.nl.