Toelichting bij uw aanvraag Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg 2024

Op deze pagina vindt u aanvullende informatie die u kunt gebruiken bij uw subsidieaanvraag.

Strategisch opleidingsplan (SOP) en jaarplan

Een onderdeel van uw subsidieaanvraag is een actueel strategisch opleidingsplan (SOP). Een SOP geeft aan welke opleidingen nodig zijn om het personeel te kwalificeren voor de zorg die de organisatie wil bieden. Ook helpt het instellingen te bepalen hoe zij hun opleidingsgelden gaan besteden. U hoeft voor KPZ niet per se een nieuw plan te schrijven. Het plan mag ook eerder opgesteld zijn, zolang het maar om een meerjarenplan gaat dat 2024 omvat. Een addendum op een bestaand SOP wordt ook goedgekeurd. Daarbij wel het verzoek om ook het oorspronkelijke SOP mee te sturen.

Daarnaast dient u een jaarplan in. Het jaarplan bevat een overzicht van het geheel van opleidingsactiviteiten voor het jaar 2024 die worden uitgevoerd binnen uw instelling ten behoeve van personen werkzaam voor de instelling. Dit jaarplan is een concrete uitwerking van het strategisch opleidingsplan. De werknemersvertegenwoordiging moet instemmen met dit jaarplan (zie meer informatie verderop op deze pagina).

Begroting

Bij uw jaarplan dient u een bijbehorende begroting in, ter onderbouwing van de kosten. Let er daarbij op dat de bedragen in uw bijbehorende begroting aansluiten bij de begroting die u invult in het aanvraagformulier. Er zijn 2 opties om deze kosten te begroten.

Optie 1: Standaard uurtarief + opslag

Bij de subsidieaanvraag en bij de verantwoording achteraf maakt u gebruik van een standaard uurtarief en vaste opslag ter onderbouwing van de kosten. Voor de personeelskosten wordt gerekend met een standaard uurtarief dat €49,96 bedraagt voor de ziekenhuizen en klinieken, en €57,30 voor de universitair medische centra. Voor de operationele kosten wordt gerekend met een opslag van 30% op dat standaard uurtarief. In de subsidieregeling zijn deze kosten gedefinieerd in het vierde lid van artikel 5, ten behoeve van het opleidingstraject. Voor de begroting bent u verplicht gebruik te maken van dit voorbeeld. Uit ervaring is gebleken dat instellingen die gebruik maken van het onderstaande format, minder vaak een incompleetbrief ontvangen. Per opleidingsactiviteit vult u het totaal aantal begrote uren in. Tenslotte vult u in waar in het jaarplan dit te vinden is. U kunt zelf hoofd- en deelactiviteiten benoemen in de begroting. Let op dat activiteiten uit uw jaarplan aansluiten op de activiteiten die u benoemt in uw begroting.

Vergroot afbeelding

Vergroot afbeelding

Voorbeeld van een begroting met standaard uurtarief

Optie 2: Werkelijke kosten

U kunt uw kosten ook onderbouwen op basis van werkelijk gemaakte kosten. Voor een subsidieaanvraag op basis van werkelijke kosten bent u verplicht gebruik te maken van dit format en vult u voor iedere opleidingsactiviteit de onderstaande tabel in. Hierin geeft u aan om welke kosten het gaat en op welke plaats in het jaarplan de informatie is terug te vinden. U kunt zelf hoofd- en deelactiviteiten benoemen in de begroting. Let op dat activiteiten uit uw jaarplan aansluiten op de activiteiten die u benoemt in uw begroting.

Vergroot afbeelding

Vergroot afbeelding

Voorbeeld van een begroting met werkelijke kosten

Let op: U kiest in uw aanvraag voor 2024 voor een standaard tarief of voor werkelijke kosten. Een mix van beide methodieken is niet toegestaan.

Niet-subsidiabele activiteiten

Er wordt geen subsidie verstrekt voor de volgende activiteiten (zie artikel 4 van de regeling over subsidiabele activiteiten):

Jaarrekening 2022

Als er meer subsidie wordt aangevraagd dan beschikbaar, wordt het beschikbare subsidiebedrag naar rato verdeeld onder de ziekenhuizen, klinieken en UMC’s. Dit gebeurt op basis van de formules uit artikelen 8 en 9 van de subsidieregeling. Voor het bepalen van de ratoverdeling moeten de aanvragers een jaarrekening meesturen over het jaar 2022.

In het aanvraagportaal worden ziekenhuizen en klinieken gevraagd om de Zvw-omzet (zoals bepaald in de regeling) uit te splitsen in de volgende 3 componenten: beschikbaarheidsbijdragen opleidingen, beschikbaarheidsbijdragen zorg en de Zvw-omzet. U bent verplicht om hiervoor het format te gebruiken.

Vergroot afbeelding

In het aanvraagportaal worden UMC’s gevraagd om hun personeelskosten (zoals bepaald in de regeling) uit te splitsen in de volgende 4 componenten: lonen en salarissen, sociale lasten, pensioenpremies en andere personeelskosten. U bent verplicht om hiervoor het format te gebruiken.

Vergroot afbeelding

Aanvraagportaal

Mocht er een bijzondere omstandigheid zijn binnen uw organisatie, zoals een fusie, waardoor uw Zvw-omzet van 2021 niet representatief is, dan kunt u contact met ons opnemen.

Instemmingsverklaring

De betrokkenheid van medewerkers is van groot belang. Daarom wordt bij het jaarplan en de bijbehorende begroting gevraagd om instemming van medewerkers. In veel instellingen zal dit via een ondernemingsraad gaan.

Als er geen sprake is van een ondernemingsraad of een ingestelde werknemersvertegenwoordiging, zal er een personeelsvergadering moeten worden gehouden. Hier kunnen de leden van de personeelsvergadering instemmen met het in te dienen strategisch opleidingsplan en de bijbehorende begroting.

Voor de aanvraag KiPZ 2023 is het gebruik van het format van VWS voor de instemmingsverklaring verplicht. Mocht het niet lukken om de instemmingsverklaring bij uw aanvraag (vóór 29 december 16.00 uur) aan te leveren, neem dan contact met ons op.

Meldingsplicht

Een van de verplichtingen waar u aan moet voldoen betreft de meldingsplicht. U doet direct melding in de volgende gevallen:

  • Wanneer zich feiten en omstandigheden voordoen die van belang kunnen zijn voor uw subsidie.
  • Wanneer er meer dan 15% van het verleende subsidiebedrag niet kan worden besteed conform de subsidieregeling.

Uw melding doet u schriftelijk bij DUS-I onder vermelding van het subsidienummer. U voorziet de melding van:

  • Een uitgebreide toelichting (aanleiding wijziging, consequenties voor uitvoering van het strategisch opleidingsplan, zowel qua planning als qua inhoud van de activiteiten) en uitgewerkte financiële gevolgen (evt. wijzigingen begroting).
  • Relevante stukken ter onderbouwing.

Twijfelt u of u iets moet melden? Neem dan contact met ons op.